FSS:PSY261 Aplikovaná psychologie výchovy - Informace o předmětu
PSY261 Aplikovaná psychologie výchovy a vzdělávání
Fakulta sociálních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 exP21
- Předpoklady
- PSY110 Psych. výchovy a vzdělávání
Předpokladem je zejména úspěšné zvládnutí předmětu Psychologie ve vzdělávání. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je doplnit teoretické znalosti z oblasti pedagogické psychologie o praktickou (sebe)zkušenost a dovednost. Na modelových příkladech jsou formou projektové výuky předváděny možnosti jednoduché diagnostiky, plánování intervence i praktických postupů při řešení problémů vznikajících při výchově a vzdělávání. Důraz bude kladen na samostatnou práci, na přípravu modelové hodiny určené na rozvoj metakognivních strategií.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student schopen: Provést rozbor - diagnostiku strategií učení konkrétního žáka Identifikovat deficity při učení Návrhnout řešení pro překonávání stávajícíh obtíží Sumarizovat metakognitivní přístupy aplikovatelné na jednotlivé školní předměty.
- Osnova
- Učení jako specifická dovednost i forma sebezkušenosti Metakognitivní strategie Vztah inteligence a metakognice Možnosti intervence pomocí rozvoje metakognitivních stategií Základní principy úspěšného metakognitivního tréningu ve škole i v domácím prostředí Aplikace matakognitivních postupů na žáky různého věku Aplikace metakognice na jednotlivé školní předměty Zhodnocení metakognitivních postupů.
- Literatura
- LOKAJÍČKOVÁ, Veronika. Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky. Pedagogika. 2014, roč. 64, č. 3, s. 287-306. ISSN 0031-3815. URL info
- PRAVDOVÁ, Blanka. Podpora metakognice v pregraduální přípravě studentů učitelství. In Duchovičová, J., Babulicová, Z., Zelená. H. Medzinárodný dialóg o pedagogických a psychologických aspektoch edukácie. Nitra. Nitra, 2013, s. 60-68, 566 s. ISBN 978-80-558-0501-6. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, příprava jedné vyučovací hodiny určené na rozvoj metakognitivních strategií žáků 1. stupně, skupinová diskuse, aplikace připravené vyučovací hodiny přímo v základní škole, zhodnocení.
- Metody hodnocení
- domácí úkoly, četba
skupinový projekt, prezentace
zkouška - písemný test - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/PSY261