FSS:PSY411 Pedagogická a "školská" psych. - Informace o předmětu
PSY411 Pedagogická a školní psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Chalupníčková (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník)
Mgr. Martina Koubíková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 exP52 a každý sudý čtvrtek 11:30–13:00 exP52, každý sudý čtvrtek 13:30–15:00 exP52
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY411/PSY411_Sude_T: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Chalupníčková, M. Koubíková, J. Mareš, Š. Portešová, O. Straka - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teoriích v rámci okruhů a dovednost je prakticky aplikovat.
Na konci kurzu budou studenti:
umět chápat a umět vysvětlit systém poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání
umět aplikovat současné teoretické koncepty v konkrétních modelových situacích
umět aplikovat na modelových případech své znalosti přípravy na práci s klienty, základy diagnostiky i intervenčních strategií vč. etických aspektů činnosti psychologa v dané oblasti
budou umět interpretovat výsledky modelových diagnostických situací
budou se orientovat v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti
budou se orientovat v profesní nabídce možných specializacích v oblasti - Osnova
- Pedagogická i školní psychologie v souvislostech (specializace, etické kodexy, platná legislativa, odborné společnočnosti atd.)
- Žak v procesu učení (učení, chyba a učení, styly učení, elektronické učení, autoregulace učení; psychologický pohled na učivo: žákovské pojetí učiva, strukturování učiva, akademické aspirace, inkluze atd.)
- Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.)
- Škola jako sociální prostředí (klima školní třídy a školy, stres a zvládání školní zátěže žáky, sociální opora u dětí a dospívajících atd.)
- Řešení modelových situací
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- a další - viz sylabus kurzu
- KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 791 stran. ISBN 8071785458. info
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995, 108 s. info
- Výukové metody
- výuka probíhá blokově; má podobu přednášky, skupinová diskuse v hodině, prezentace a diskuse s odborníky z praxe, řešení modelových případů, četba, domácí příprava
- Metody hodnocení
- aktivní účast na výuce (75 % účast), 3 krátké průběžné testy (65% bodů), zpracování a prezentace posteru na vybrané téma, zkouška - písemný test (70%)
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1423;obdobi=3566;kod=PSY411;furl=%2Fel%2F1423%2Fjaro2007%2FPSY411
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- PSYn4110 Pedagogická a školní psychologie I
!PSY411 - PSYn4130 Praxe a stáže (pedagogická a školní psychologie)
!PSY413 && (PSY411 || PSYn4110) && (PSY534 || PSYn5340) - PSYn5370 Pedagogická a školní psychologie II
!PSY537 && (PSY411 || PSYn4110) - PSYn5380 Praktikum ve speciální pedagogice
!PSY538 && (PSY411 || PSYn4110)
- PSYn4110 Pedagogická a školní psychologie I
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2014/PSY411