PSY411 Pedagogická a školní psychologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Doležal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. David Macek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Maruniaková (cvičící)
Mgr. Monika Skutková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 11:30–13:00 U33
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY411/A_Sude_Tydny: každý sudý čtvrtek 13:30–15:00 U23, K. Dufková, M. Koubíková, Š. Portešová, O. Straka
PSY411/B_Liche_Tydny: každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 U23, K. Dufková, M. Koubíková, Š. Portešová, O. Straka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Na konci kurzu se budou studenti orientovat:
v systému poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání
v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti školství
v základních etických normách vztahujících se k činnosti psychologa ve školství
v problematice psychologické a poradenské péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, žáky z odlišného sociokulturního prostředí, žáky mimořádně nadané
v základních intervenčních strategiích aplikovaných v konkrétních modelových situacích
v oblasti diagnostiky a možnostech práce se sociálním klimatem školy a třídy
v práci s učebními styly žáků, v problematice zohlednění a kompenzace poruch učení ve vyučování
Osnova
  • Prevence a řešení šikany
  • Poradenství k volbě povolání pro žáky ZŠ
  • Mimořádně nadaní žáci a jejich vzdělávání
  • Poruchy učení u dětí, adolescentů a dospělých
  • Příprava a realizace adaptačních pobytů
  • Aktuální otázky a praktické aspekty školní psychologie
  • Legislativní normy ve školní a poradenské psychologii
Literatura
    povinná literatura
  • • Metodický pokyn MŠMT k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
  • KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ, Jaroslava BUDÍKOVÁ, Blanka BARTOŠOVÁ a Apolena ŠAUEROVÁ. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami : se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vydání. Praha: D + H, 2009, 158 stran. ISBN 9788087295007. info
    doporučená literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013
  • BRAUN, Richard, MARKOVÁ, Dana, NOVÁČKOVÁ, Jana. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • ČAVOJSKÁ, Magdalena. Vyhledáváme rozumově nadané žáky : krok za krokem s nadaným žákem : metodická příručka. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010, 68 s. ISBN 9788087000410. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995, 108 s. info
Výukové metody
Výuka probíhá průběžně v období JS 2015, má podobu přednášky (2 hod. každý sudý týden) a na ni navazujícího cvičení (2 hodiny, seminární skupina A v sudých týdnech, seminární skupina B v lichých týdnech). V rámci přednášek a cvičení proběhnou i setkání a diskuze s odborníky z praxe, spojené s řešením modelových případů. Nutnou součástí je samostudium a domácí příprava. Základní literaturu rozepsanou ve výše uvedeném seznamu je nutné vždy nastudovat před daným výukovým blokem (sestávajícím z přednášky a cvičení). Cvičící jednotlivých seminářů dále mohou předem rozeslat hromadným e-mailem další instrukce a úkoly pro domácí přípravu.
Metody hodnocení
Aktivní účast na výuce (75 % účast na cvičeních), průběžný test v polovině semestru (5 bodů, max. 10 bodů), zkouška - písemný test (min. 30 bodů z 50 možných)
Informace učitele
http://is.muni.cz/el/1423/jaro2015/PSY411/


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.