FSS:PSY411 Pedagogická a "školská" psych. - Informace o předmětu
PSY411 Pedagogická a školní psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Doležal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. David Macek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Maruniaková (cvičící)
Mgr. Monika Skutková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 11:30–13:00 U33
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY411/B_Liche_Tydny: každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 U23, K. Dufková, M. Koubíková, Š. Portešová, O. Straka - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Na konci kurzu se budou studenti orientovat:
v systému poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání
v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti školství
v základních etických normách vztahujících se k činnosti psychologa ve školství
v problematice psychologické a poradenské péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, žáky z odlišného sociokulturního prostředí, žáky mimořádně nadané
v základních intervenčních strategiích aplikovaných v konkrétních modelových situacích
v oblasti diagnostiky a možnostech práce se sociálním klimatem školy a třídy
v práci s učebními styly žáků, v problematice zohlednění a kompenzace poruch učení ve vyučování - Osnova
- Prevence a řešení šikany
- Poradenství k volbě povolání pro žáky ZŠ
- Mimořádně nadaní žáci a jejich vzdělávání
- Poruchy učení u dětí, adolescentů a dospělých
- Příprava a realizace adaptačních pobytů
- Aktuální otázky a praktické aspekty školní psychologie
- Legislativní normy ve školní a poradenské psychologii
- Literatura
- povinná literatura
- • Metodický pokyn MŠMT k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
- KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ, Jaroslava BUDÍKOVÁ, Blanka BARTOŠOVÁ a Apolena ŠAUEROVÁ. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami : se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vydání. Praha: D + H, 2009, 158 stran. ISBN 9788087295007. info
- doporučená literatura
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013
- BRAUN, Richard, MARKOVÁ, Dana, NOVÁČKOVÁ, Jana. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- ČAVOJSKÁ, Magdalena. Vyhledáváme rozumově nadané žáky : krok za krokem s nadaným žákem : metodická příručka. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010, 68 s. ISBN 9788087000410. info
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995, 108 s. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá průběžně v období JS 2015, má podobu přednášky (2 hod. každý sudý týden) a na ni navazujícího cvičení (2 hodiny, seminární skupina A v sudých týdnech, seminární skupina B v lichých týdnech). V rámci přednášek a cvičení proběhnou i setkání a diskuze s odborníky z praxe, spojené s řešením modelových případů. Nutnou součástí je samostudium a domácí příprava. Základní literaturu rozepsanou ve výše uvedeném seznamu je nutné vždy nastudovat před daným výukovým blokem (sestávajícím z přednášky a cvičení). Cvičící jednotlivých seminářů dále mohou předem rozeslat hromadným e-mailem další instrukce a úkoly pro domácí přípravu.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na výuce (75 % účast na cvičeních), průběžný test v polovině semestru (5 bodů, max. 10 bodů), zkouška - písemný test (min. 30 bodů z 50 možných)
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/el/1423/jaro2015/PSY411/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- PSYn4110 Pedagogická a školní psychologie I
!PSY411 - PSYn4130 Praxe a stáže (pedagogická a školní psychologie)
!PSY413 && (PSY411 || PSYn4110) && (PSY534 || PSYn5340) - PSYn5370 Pedagogická a školní psychologie II
!PSY537 && (PSY411 || PSYn4110) - PSYn5380 Praktikum ve speciální pedagogice
!PSY538 && (PSY411 || PSYn4110)
- PSYn4110 Pedagogická a školní psychologie I
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2015/PSY411