FSS:ZUR228 Public Relations - Informace o předmětu
ZUR228 Public Relations
Fakulta sociálních studiíjaro 2016
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jan Tomandl (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 17:00–18:30 Studio 527
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základy public relations (PR) v teoretické i praktické rovině. Vztahy s veřejností se jakožto svébytná komunikační disciplína rozvíjejí v různých oblastech společenského života - v byznysu, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Pomáhají propagovat ideje a zboží, ale také přispívají k nacházení společenského konsenzu. Komunikační aktivity PR se odehrávají prostřednictvím individuálního, skupinového a mediálního působení. Těžiště předmětu tvoří vztahy s médii, dále etické aspekty public relations (propaganda, manipulace, spin doctoring, astroturfing), stejně jako souvislosti a třecí plochy žurnalistiky a public relations. Část předmětu je věnována také krizové komunikaci. Kurz tak má v zásadě tři roviny. V první přináší studentům základní informace pro uplatnění v PR. V druhé rovině připravuje budoucí novináře na potýkání s PR profesionály v žurnalistické praxi. Třetí, nejširší perspektiva pomáhá studentům jakožto občanům vidět vliv PR na společenské procesy a politický život.
- Osnova
- 1) Public relations (PR) jako součást komunikačních studií a marketingového mixu. Definice oboru, jeho historie a rozvoj. Cíle a metody PR. Zájmové skupiny. Publicita, image, reputace, goodwill. Étos PR, potenciální společenská prospěšnost.
- 2) PR a moc. PR-izace politiky. Management zviditelňování. Negativní pohledy na roli PR. Vliv PR na zpravodajství. Parazitování, anebo symbióza?
- 3) Oborová etika. Hranice a meze PR. Propaganda, manipulace, doublespeak, spin doctoring, astroturfing. Etické kodexy.
- 4) Komunikační proces PR. Průzkum, plánování, komunikace, evaluace. Agenturní praxe. Klient, volba strategie, tvorba cen. Metody měření účinku. Za účasti hosta z praxe Petra Lesenského, majitele PR agentury Lesensky.cz.
- 5) Media relations I. Tisková zpráva. Tisková konference. Online press room. Jazyk a styl. Příklady.
- 6) Media relations II. Praxe tiskového mluvčího. Práce s tématem a zpravodajskými hodnotami. Za účasti hosta z praxe: Lenka Němcová, Filharmonie Brno.
- 7) Specifika PR v různých oblastech. Byznys, kultura, sport, správa a samospráva, neziskový sektor, ekologie.
- 8) Krizová komunikace I. Královská disciplína PR. Pravidla, metody, strategie, taktické varianty.
- 9) Krizová komunikace II. Krizový scénář, krizový tým. Případové studie z české a zahraniční praxe.
- 10) Nemediální složky PR. Interní komunikace. Business-to-business. Public affairs. Community relations. Společenská zodpovědnost. Issues management. Publikace a copywriting. Eventy, veletrhy a výstavnictví.
- 11) PR 2.0. Nové trendy. Využití webu, SEO, sociální sítě. Sociální marketing.
- 12) PR hacking. Alternativní a levné cesty k publicitě. Za účasti hosta z praxe na téma mediálních aktivit spojených s loňským oživením fotbalového stadionu Za Lužánkami.
- 13) Závěrečný test.
- Literatura
- povinná literatura
- HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 250 stran. ISBN 9788024750224. URL info
- TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média : media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 296 s. ISBN 9788025134573. info
- FTOREK, Jozef. Public relations a politika : kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. První vydání. Praha: Grada, 2010, 184 stran. ISBN 9788024733760. URL info
- doporučená literatura
- TOMANDL, Jan. Public relations a zpravodajství : vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi vztahů s médii. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2012, 151 s. ISBN 978-80-87500-28-6. URL info
- SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 239 s. ISBN 9788024728667. URL info
- L'ETANG, Jacquie. Public relations : základní teorie, praxe, kritické přístupy. Translated by Petr Antonín. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 338 s. ISBN 9788073675967. info
- BAJČAN, Roman. Techniky public relations, aneb, Jak pracovat s médii. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 147 s. ISBN 8072610961. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá každý týden, tvoří ji teoretické přednášky doplněné o příklady z praxe, praktická cvičení přímo ve výuce a diskuze s pozvanými hosty.
- Metody hodnocení
- Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na přednáškách, vypracování písemné práce a zvládnutí závěrečného testu. Test má 30 otázek hodnocených 30 body. K úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 15 bodů. Zadání písemné práce: Na webových stránkách http://www.cenapr.cz/pripadove_studie.html vyberte jednu z případových studií. Popište cíle kampaně, zvolené prostředky a metody, vyjádřete svůj názor, doporučte případné další komunikační a marketingové prostředky, které zpracovatelé kampaně mohli využít. Práce má osvědčit schopnost studentů samostatně uvažovat nad konkrétními problémy z PR praxe a používat odpovídající terminologii. Doporučený rozsah: tři normostrany. Termín odevzdání: do 20. května.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2016/ZUR228