PSY411 Pedagogická a školní psychologie I

Fakulta sociálních studií
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Bouša (cvičící)
Mgr. Martin Hofman (cvičící)
Mgr. David Macek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 11:30–13:00 exP52
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY411/01: každý sudý čtvrtek 13:30–15:00 U43
PSY411/02: každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 U43
Předpoklady
Předmět navazuje na znalosti posluchačů v předmětech vývojová psychologie, psychologie výchovy a vzdělávání. Doporučujeme si tedy tyto předměty zopakovat před samotným zahájením semestru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teoriích v rámci okruhů a dovednost je prakticky aplikovat. Na konci kurzu budou studenti:
umět chápat a umět vysvětlit systém poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání
umět aplikovat současné teoretické koncepty v konkrétních modelových situacích
umět aplikovat na modelových případech své znalosti přípravy na práci s klienty, základy diagnostiky i intervenčních strategií vč. etických aspektů činnosti psychologa v dané oblasti
budou umět interpretovat výsledky modelových diagnostických situací
budou se orientovat v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti
budou se orientovat v profesní nabídce možných specializacích v oblasti
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen:
orientovat se v základních legislativních rámcích práce psychologa ve školním kontextu
identifikovat diagnostická a intervenční specifika spojená s jednotlivými specifickými vzdělávacími potřebami žáků a studentů v průběhu celé školní docházky
navrhnout rámcová řešení specifických problémů školské praxe (např. záškoláctví, porozvodová péče)
Orientovat se v systému poradenské péče o děti i v sítích dalších odborníků a specialistů, se kterými je možné dále konzultovat
Osnova
  • Pedagogická i školní psychologie v souvislostech (specializace, etické kodexy, platná legislativa, odborné společnočnosti atd.)
  • Specifické problémové okruhy:
  • Specifické poruchy učení (zejm. dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie), příčiny, projevy, reedukace a kompenzace, hodnocení a klasifikace na různých stupních vzdělávání. Uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky.
  • Děti nadané a mimořádně nadané, nadání v útlém věku, dvojí výjimečnost, typické charakteristiky a projevy, identifikace nadání rodiči a učiteli, specifické sociální a emocionální problémy, podvýkon, zásady a možnosti vzdělávání nadaných žáků (akcelerace, obohacování, integrace).
  • Problematika týraní a zneužívání dětí (formy, projevy). Náhradní rodinná péče, deprivace, nepodnětné prostředí, CAN.
  • Výchovné problémy: záškoláctví, krádeže, šikana, lhaní, podvody, neposlušnost, neukázněnost, krádeže, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agresivita. Etiologie, symptomy, intervence.
  • Rozchodová a rozvodová problematika, konflikty mezi rodiči a jejich dopady, děti v soudních sporech, porozvodová péče, syndrom odcizeného dítěte.
  • Kariérové poradenství pro žáky, kompetence škol a školských poradenských zařízení.
Literatura
    povinná literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
    doporučená literatura
  • PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. 1. vyd. Praha: Portál, 2011, 216 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-990-3. URL info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 791 stran. ISBN 8071785458. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995, 108 s. info
Výukové metody
Výuka má podobu přednášky, skupinové diskuse v hodině, setkání a diskuse s odborníky z praxe, řešení modelových případů, četba odborných publikací, domácí příprava
Metody hodnocení
Aktivní účast na výuce, průběžný test v polovině semestru. Zkouška – písemná forma, test o rozsahu cca 60 minut, otevřené i uzavřené otázky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.