FSS:ZURn6310 Kvantitativní analýza obsahů - Informace o předmětu
ZURn6310 Kvantitativní analýza obsahů
Fakulta sociálních studiíjaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martina Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 10:00–11:40 Studio 527
- Předpoklady
- ZURn4108 Deskriptivní analýza kvantidat
Kurz je adresován studentům magisterského navazujícího studia, u nichž se předpokládají základní znalosti v oblasti metodologie kvantitativního výzkumu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Kurz je věnován obsahové analýze, která patří mezi základní metody výzkumu médií. Obsahová analýza umožňuje generovat validní a spolehlivé zjištění tykající se většího množství komunikačních sdělení a je používaná jak akademiky, tak v komerční sféře. V úvodních hodinách se studující seznámí s východisky, základním vymezením a možnostmi aplikace této výzkumné metody. V další části je kurz provede jednotlivými fázemi obsahové analýzy – od volby výzkumného tématu přes specifikaci výzkumného problému, cíle výzkumu a výzkumných otázek, formulaci hypotéz, operacionalizaci, konstrukci výzkumného souboru, tvorbu kódovacího klíče a datové matice až k nácviku kódování, základům statistického vyhodnocování dát a psaní výzkumné zprávy/empirické statě. Kurz je zaměřen na praktické znalosti – v průběhu semestru budou studující ve skupinách cvičně provádět vlastní empirický výzkum postavený na obsahové analýze. Výuka v hodinách probíhá formou krátkých přednášek, skupinových diskuzí, prezentací a praktických cvičení. Cílem kurzu je seznámit studující s kvantitativní obsahovou analýzou a vybavit je dovednostmi a zručnostmi tak, aby byli schopni navrhnout a zrealizovat vlastní empirický výzkum postaven na této metodě.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude schopen:
• vysvětlit principy obsahové analýzy a popsat její jednotlivé kroky;
• vyjmenovat různé možnosti využití obsahové analýzy ve výzkumu mediální komunikace;
• navrhnout vlastní výzkumný projekt obsahové analýzy;
• samostatně nebo v rámci týmu provést obsahovou analýzu mediální komunikace;
• napsat výzkumnou zprávu pojednávající o výsledcích obsahové analýzy. - Osnova
- 1. týden: Úvodní hodina. Seznámení s obsahem kurzu.
- 2. týden: Obsahová analýza. Základní východiska, vymezení a aplikace.
- 3. týden: Koncepční příprava obsahové analýzy. Konceptualizace výzkumného problému a výzkumný design.
- 4. týden: Volba sdělení a konstrukce výzkumného souboru.
- 5. týden: Možnosti analýzy dat v obsahové analýze.
- 6. týden: Operacionalizace proměnných a volba indikátorů.
- 7. týden: Tvorba kódovací knihy, formulace kódovacích instrukcí.
- 8. týden: Validita, spolehlivost a shoda mezi kodéry.
- 9. týden: Samostatná práce v týmech: kalibrace a testování shody mezi kodéry.
- 10. týden: Pohled do aplikační sféry. Obsahová analýza v aplikovaném výzkumu.
- 11. týden: Samostatná práce v týmech: sběr dat.
- 12. týden: Samostatná práce v týmech: sběr dat.
- 13. týden: Týmové prezentace závěrečných úkolů.
- Literatura
- povinná literatura
- RIFFE, Daniel, Stephen LACY a Frederick FICO. Analyzing media messages : using qualitative content analysis in research. Third edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xiv, 206. ISBN 9780415517669. info
- KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis : an introduction to its methodology. 3rd ed. London: SAGE, 2013, xiv, 441. ISBN 9781412983150. info
- NEUENDORF, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002, xviii, 301. ISBN 0761919783. info
- doporučená literatura
- SHOEMAKER, Pamela J. a Stephen D. REESE. Mediating the message in the 21st century : a media sociology perspective. Third edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xix, 287. ISBN 9780415989145. info
- Výukové metody
- Výukové metody v hodině zahrnují přednášky, studentské prezentace, diskuzi, vytváření dovedností. Samostatná práce studentů zahrnuje systematickou a kritickou četbu odborných textů, řešení problémů (vypracování průběžných úkolů a odborného textu) a práci v týmu.
- Metody hodnocení
- Průběžné úkoly
V průběhu semestru studenti odevzdají čtyři průběžné úkoly: 1) projekt výzkumu, 2) výzkumný soubor, 3) kódovací kniha a kódovací arch 4) vypočet shody mezi kodéry. Průběžné představují dílčí kroky/složky nutné pro vypracování závěrečného úkolu. Průběžné úkoly lze vypracovat ve skupinách. V průběhu semestru nelze měnit složení skupin.
Týmové prezentace
Studenti prezentují kolegům výsledky práce na řešení průběžných úkolů.
Závěrečný úkol
Výzkumná zpráva shrnující výsledky cvičné obsahové analýzy vypracované v týmu. Konkrétní zadání analýzy studenti vypracují samostatně v prvním průběžném úkolů. Jednotlivé aspekty analýzy (např. velikost výzkumného souboru, počet sledovaných proměnných nebo výzkumných otázek) musí být stanoveny tak, aby byl úkol realizovatelný. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2022/ZURn6310