PSY401 Methodology in psychology

Faculty of Social Studies
Autumn 2001
Extent and Intensity
1/1. 5 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (lecturer)
PhDr. Ivana Poledňová, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Srovnání kvalitativního a kvantitativního přístupu k výzkumu v psychologii. "Disciplinovaný" výzkum jako alternativa k neproduktivnímu sporu kvantitativní a kvalitativní perspektivy. Různé verze kvalitativního přístupu: fenomenologická, heuristická, feministická, experienciální, kooperativní, participativní, narativní a transpersonální. Validita kvalitativního výzkumu. Příprava projektu. (2.10)
  • 2. Případová studie, akční výzkum. Hermeneutický výzkum. Diskurzivní analýza. Teoreticko-kritická analýza. Systematologická analýza a syntéza. Příprava projektu. (9.10)
  • 3. Příprava projektu. Konzultace. (16.10.)
  • 4. Příprava projektu. Konzultace. (23.10.)
  • 5. Oponentura výzkumných projektů. (30.10.)
  • 6. Oponentura výzkumných projektů. (6.11.)
  • 7. Oponentura výzkumných projektů. (13.11.)
  • 8. Oponentura výzkumných projektů. (20.11.)
  • 9. Oponentura výzkumných projektů. (27.11.)
  • 10. Oponentura výzkumných projektů. (4.12.)
  • 11. Oponentura výzkumných projektů. (11.12.)
  • 12. Oponentura výzkumných projektů. (17.12.)
Literature
  • Bačová, V. (2000). Súčasné smery v psychológii. Hľadanie alternatív pozitivizmu. Prešov: Filozofická fakulta Prešovské univerzity
  • Čermák, I., Miovský, M. (eds.). Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno, Boskovice: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert.
  • Čermák,I., Lindénová, J. (2000). Povolání: Herec (Kritické momenty v pracovním životě herců). Brno: Nakladatelství Větrné Mlýny, kapitola Teoretická východiska výzkumu na stranách 155-167.
  • Strauss, A. Corbinová, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
  • Čermák, I., Štěpaníková, I. (1997). Validita v kvalitativním psychologickém výzkumu.
  • Čermák, I. , Štěpaníková, I. (1998). Kontrola validity dat v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 1, 50-62.
  • Hiles, D. (2001). Rethinking paradigms of research in psychology. Lecture Series, Brno. 81 str.
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
Assessment methods (in Czech)
Požadavky k zápočtu
Aktivní účast na oponentních seminářích.

Požadavky ke zkoužce
Hodnocení bude vycházet z písemného zpracování projektů a jeho obhajoby. Ve sporných případech budou studenti individuálně přezkoušeni a celkové hodnocení bude odvozeno z posouzení projektu, jeho verbální prezentace a úrovně prokázaných znalostí. Písemné projekty studenti odevzdají bezprostředně po prezentaci, učitelé je kriticky zhodnotí, vezmou v úvahu obhajobu a případně si studenta ještě pozvou na ústní přezkoušení.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2001/PSY401