PSY111 Metody personální práce

Fakulta sociálních studií
podzim 2007
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ludvík Ducháček (přednášející)
Mgr. Ladislav Koubek (přednášející)
Garance
Mgr. Ludvík Ducháček
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Ludvík Ducháček
Rozvrh
každou sudou středu 16:00–19:30 P21
Předpoklady
psy102 Psychologie osobnosti
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kursu je seznámit posluchače s teoretickými východisky řízení lidských zdrojů (Human Resources Management). Základ představuje popis jednotlivých personálních činností (jako je plánování, odměňování, získávání pracovníků, atd.) v jejich vzájemné návaznosti a systémových vazbách. Důraz je přitom kladen na psychologické aspekty problematiky (zejm. motivaci, komunikaci, individuální charakteristiky pracovníků v organizaci a otázky osobnostního rozvoje). Obsahem kurzu je také deskripce základních typů organizací, jejich struktury a dynamiky a pojednání o právních a etických aspektech problematiky HR.
Osnova
  • 1. Strategické řízení lidských zdrojů. --- Co je to personální práce? Definice, čím se zabývá a jaké jsou přínosy personální práce. Definice základních pojmů: práce, pracovní místo, lidské zdroje. Přístupy k personálnímu řízení. Definice, cíle řízení lidských zdrojů. Hlavní aktivity řízení lidských zdrojů (rozvoj, zabezpečování, plánování, odměňování, řízení pracovního výkonu, knowledge management). --- Strategické řízení lidských zdrojů, jeho definice a cíle, souvislost se strategickým managementem a jeho modely, hierarchie strategií organizace. Jednotlivé přístupy ke strategickému řízení lidských zdrojů. --- Setkání s odborníkem z praxe, diskuse o náplni práce personalisty ve firmě, otázce profesionality a uplatnění psychologů v oblasti personalistiky. Role personálního útvaru v organizaci. Personální agentury.

    2. Jak organizace fungují a chování lidí v nich (motivace pracovního jednání, kultura organizace). --- Chování lidí v organizaci. Které faktory působí na chování lidí v organizaci? Role osobnostních charakteristik (malé opakování a aplikace poznatků z psychologie osobnosti), působící vnější vlivy. Podle čeho posuzujeme druhé lidi? Teorie atribuce. --- Motivace pracovníků a její vztah k pracovnímu jednání. Základní teorie motivace, vztah motivace a výkonu (stimulace pracovního výkonu), vztah motivace a spokojenosti. Motivační systém organizace. --- Jak organizace fungují. Teorie organizace, jednotlivé typologie organizace, fungování skupinových procesů v organizaci. --- Kultura organizace. Její složky a dynamika. Typologie organizačních kultur.

    3. Zaměstnanecký vztah jako psychologický a právní problém. --– vztah pojmů pracovní a zaměstnanecký, definice a povaha pracovního vztahu, jeho řízení, otázka důvěry jako psychologického základu pracovního vztahu. --- Základy pracovněprávní regulace v ČR – zaměstnanecký poměr, náležitosti pracovní smlouvy, základní práva a povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance.

    4. Vytváření organizace a organizační rozvoj. --– stadia vývoje organizací --– diagnostika organizace --– organizační rozvoj, transformace organizace.

    5. Plánování lidských zdrojů tvorba pracovních míst a rolí. --– Plánování lidských zdrojů – definice a cíle. Strategie zabezpečování lidských zdrojů a její souvislost s ostatními strategiemi organizace. Odchody pracovníků a analýza jejich příčin. --– Vytváření pracovních míst a rolí – rozdíl mezi pojmy pracovní místo a pracovní role, přístupy k vytváření pracovních míst, autonomní týmy

    6. Získávání a výběr pracovníků. --- Získávání a výběr pracovníků – proces získávání a výběru, definice požadavků, jednotlivé činnosti v rámci procesu získávání pracovníků --- Výběrové pohovory (vztah k rozhovoru jako psychodiagnostické metodě, cíle pohovoru, jednotlivé přístupy k vedení pohovoru) --- Výběrové testy (test jako psychodiagnostická metoda, typy testů a interpretace jejich výsledků, vztah psychometrických charakteristik a užitné hodnoty testu)

    7. Rozvoj lidských zdrojů (osobností rozvoj, vzdělávání, řízení znalostí). --- Rozvoj lidských zdrojů. Definice a cíle strategického rozvoje lidských zdrojů a jeho složky. --- Organizace procesu vzdělávání. Analýza vzdělávacích potřeb. Programy a formy vzdělávání – jejich komparace (připomenutí psychologických teorií učení). Model učící se organizace. --- Plánování osobního rozvoje. Definice a cíle, identifikace potřeb a způsobů jejich uspokojení. Význam rozvoje pro motivaci. Osobnostní rozvoj a hodnotová hierarchie jednotlivce, rozvoj manažerů a jeho specifika. --- Vybrané procesy řízení lidských zdrojů – řízení znalostí (definice, cílem řízení znalostí, typy znalostí, přístupy k jejich řízení

    8. Systémy odměňování a hodnocení. --- Systémy odměňování (vztah mezi hodnocením práce a odměňováním, složky systém,u odměňování, obecné a ekonomické faktory, vztah odměňování a motivace pracovníků, politika odměňování, typy mzdových struktur --- Hodnocení práce: definice a účel, jednotlivé metody hodnocení, výhody a nevýhody formalizace hodnocení, zaměstnanecké výhody, řízení systémů odměňování

    9. Komunikace a zaměstnanecké vztahy. --- Zaměstnanecké vztahy – individuální a kolektivní, jejich psychologická, sociální a právní stránka, kolektivní vyjednávání a jeho formy, --- Komunikace: vyjednávací dovednosti a jejich kultivace, zjišťování názorů pracovníků, podmínky jejich úspěšné participace, formy komunikace, základní komunikační kanály a jejich využití.

Literatura
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 2. vyd. Praha: Management Press, 1997, 350 s. ISBN 80-85943-51-4. info
  • BEDRNOVÁ, Eva a Ivan NOVÝ. Psychologie a sociologie v řízení firmy :cesty efektivního využití lidského potenciálu podniku. 1. vyd. Praha: Prospektrum, 1994, 411 s. ISBN 80-7175-010-7. info
  • PFEIFER, Luděk a Miloslava UMLAUFOVÁ. Firemní kultura : konkurenční síla sdílených cílů, hodnot a priorit. Praha: Grada, 1993, 130 s. ISBN 807169018X. info
  • Hroník F., Jak se nespálit při výběru zaměstnanců, Computer Press, Brno 1999
  • HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 9788024714578. info
  • HRONÍK, František. Poznejte své zaměstnance :vše o Assessment centre. 1. vyd. Brno: Era vydavatelství, 2002, 370 s. ISBN 80-86517-20-9. info
  • KYRIANOVÁ, Hana. Assessment centrum v současné personální praxi. 1. vyd. Praha: Testcentrum, 2003, 105 s. ISBN 80-86471-21-7. info
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena a Ivan a kol. NOVÝ. Organizační kultura. Praha: Grada Publishing, 2004, 176 s. edice Expert, sv. 1. ISBN 80-247-0648-2. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace pracovního jednání a její řízení. 1. vyd. Praha: Management Press, 1992, 258 s. ISBN 80-85603-01-2. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.