ZUR427 Mediální projekt, mediální produkt a jeho webová prezentace

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
1/1. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc. (přednášející)
Mgr. Leo Nitče (cvičící)
Mgr. Pavel Sedláček (cvičící)
Mgr. Tomáš Bártek (pomocník)
Mgr. Jana Ježková (pomocník)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 AVC
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZUR427/01: Po 10:00–11:40 PC54, L. Nitče
ZUR427/02: Po 14:00–15:40 PC54, L. Nitče
ZUR427/03: Po 16:00–17:40 PC54, L. Nitče
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na vstupní fázi masové komunikace – na proces hledání a volby vhodného námětu pro vlastní mediální projekt, na budování mediálního projektu jako manuálu, který jednak popisuje jak vytvořit mediální produkt, jednak objasňuje, jak jej uplatnit na mediálním trhu. Hlavním cílem a výstupem předmětu je koncipovat a jako seminární práci předložit samostatný mediální projekt, schopný uplatnit se na mediálním trhu.
Studenti budou své projekty nejen prezentovat za pomocí power-pointu před svými kolegy a předkládat je k posouzení vedoucímu předmětu, ale rovněž budou projekty nabízet mediálním organizacím - vystavovat je na síti, na webových stránkách, aby tak zvýšili šanci na jejich realizaci, na jejich uplatnění se na mediálním trhu.
Studenti získají základní informace o podobě, pravidlech a o fungování mediálního trhu, zejména v oblasti mediální politiky, mediální ekonomiky a mediálního managementu. Dále si osvojí schopnost analyzovat a vyhodnotit produkci mediálních organizací a schopnost komunikovat s představiteli mediálních organizací, kterým budou (modelově formou dopisu a fakticky formou webové prezentace) nabízet vlastní mediální projekty. Předmět pěstuje kreativní schopnosti a cvičí praktické dovednosti v oblasti tvorby mediálního projektu a prezentace mediálního projektu.
Výstupem předmětu jsou tři menší písemné práce (1/ popis tištěného média a identifikace funkcí, které toto médium plní, 2/ nabídka projektu adresovaná mediální organizaci, která je rozšířena o hodnocení média, vycházejícího ze SWOT analýzy, a 3/ grantová žádost či žádost o sponzoring), a jedna závěrečná seminární práce - mediální projekt, který bude mít jednak podobu tištěné brožury, jednak digitálního textu vystaveného na webové stránce. Studenti dále budou prezentovat mediální projekt ve výuce před třídou jako hodnotící komisí.
Osnova
  • Přednášky (tématické okruhy):
  • 1. Masová komunikace, její fáze a prostředky. Reprodukční, produkční a postprodukční mediální systémy. Masová média jako komunikační nástroje a jako mediální organizace. Základní typy komunikačních médií a mediálních organizací a rozdíly mezi nimi. Změny ve společnosti a v médiích. Funkce masových médií
  • 2. Ekonomika médií. Mediální produkce jako průmyslové odvětví/podnikání. Kulturní průmysl a mediální trh. Dynamika mediálního trhu. Politické, legislativní a kulturní faktory ovlivňující masmediální komunikaci. Média veřejné služby a soukromá média. Vlastník médií. Provozovatel médií. Politika médií. Náklady a zdroje financování médií. Inzerce a tržby z prodeje mediálních produktů. Sponzoring, grantová podpora.
  • 3. Mediální produkční systémy a organizace. Mediální formáty a žánry. Mediální produkty a metody jejich analýzy.
  • 4. Marketingová komunikace. Komunikační strategie uplatňující se na mediálním trhu. Volné kapacity na mediálním trhu. Průzkum trhu. Mediální projekt a produkt jako podnikatelský záměr. Výroba, editace, prezentace, prodej a distribuce mediálního produktu.
  • 5. Funkční a projektový management. Fáze tvorby mediálního projektu. Pracovní tým. Přípravné práce v procesu budování mediálního projektu. Cíl, forma, obsah a struktura mediálního projektu. Prezentace a testování mediálního projektu.
  • 6. Fundraising. Nadace, grantové agentury a jejich politika. Grantový projekt. Financování mediálního projektu a produktu ze státního rozpočtu, grantových agentur a nadací. Vlastní a získané finanční prostředky. Základní informace o grantovém systému v ČR. Obecné zásady poskytování finanční podpory. Návod na zpracování grantového projektu. Pojmy užívané v zadávací dokumentaci.
  • 7. Medializace mediálního projektu a produktu. Distribuce a prodej mediálních produktů. Metody hodnocení úspěšnosti mediálních produktů.
  • Cvičení (praktická část):
  • 1. Strategické plánování a analýza rizik internetového projektu (nástroje pro plánování)
  • 2. Možnosti a způsoby realizace internetových projektů (nástroje pro realizaci)
  • 3. Návrhy a způsob realizace tištěného projektu
  • 4. Návrhy a způsob realizace audiovizuálního projektu
  • 5. Realizace vlastních projektů a způsoby jejich prezentace (prezentační a marketingové nástroje)
  • 6. Možnosti analýzy výstupů internetových projektů (analytické nástroje)
Literatura
  • Branston, Gill – Stafford, Roy: The Media Student’s Book. 2nd Ed. London, New York: Routledge, 1999.
  • Fundraising – několik málo pravidel a strategií. In http://tandem.adam.cz/finfund.htm
  • Pavelka, Jiří: Jazyková komunikace v tištěných médiích z pohledu diskurzivní analýzy. S. 301–310. In P. Odaloš, ed.: Zborník materiálov zo 6. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie.
  • Grantová agentura AV ČR, Doplňkové publikační grantové projekty, Praha, 2003. In http://gaav.kav.cas.cz/souteze02dopg.htm Základní „pojmy užívané v zadávací dokumentaci“.
  • Pavelka, J.: Možnosti a limity sémiotické a naratologické analýzy jako nástrojů interpretace. S.158-171. In Michal Bočák, Juraj Rusnák, eds.: Média a text II. Acta Facultatis philosophicae Universitatis Prešoviensis, Jazykoved. sborník 25. Prešov, 2008.
  • Friedlein, Ashley. Web Project Management: Delivering Successful Commercial Web Sites. 2000. ISBN 1558606785.
  • MONICA, Paul R. La. Jak myslí Rupert Murdoch : tajemství úspěchu mediálního magnáta. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 255 s. ISBN 9788025126325. info
  • LEVINSON, Jay Conrad. Guerilla marketing. Translated by Lucie Schürerová. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 326 s. ISBN 9788025124727. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Hana Antonínová. Čtvrté, rozšířené a p. Praha: Portál, 2009, 639 stran. ISBN 9788073675745. info
  • CLOW, K.E. a D. BAACK. Reklama, propagace a marketingová komunikace. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, 484 s. info
  • SVOZILOVÁ, Alena. Projektový management. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 353 s. ISBN 8024715015. info
  • SIXTA, Josef a Václav MAČÁT. Logistika : teorie a praxe. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2005, 315 s. ISBN 8025105733. info
  • PAVELKA, Jiří. Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2004, 260 s. ISBN 80-86735-06-0. info
  • PELSMACKER, P. de., M. GEUENS a J. van den. BERGH. Marketingová komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 80-247-0254-1. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
  • THWAITES, Tony, Lloyd DAVID a Warwick MULES. Introducing cultural and media studies :a semiotic approach. Basingstoke: Palgrave, 2002, xii, 240 s. ISBN 0-333-97247-3. info
  • BURTON, G. a J. JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. info
  • MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000, 415 s. ISBN 8072171283. info
  • WINTER, Jaroslav. Internet :podnikatelská příležitost nebo hrozba? Praha: Management Press, 2000, 212 s. ISBN 80-7261-026-0. info
  • CAIRNCROSS, Frances. Konec vzdálenosti : jak komunikační revoluce změní naše životy. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, xviii, 291. ISBN 807226155X. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti : veřejná komunikace ve věku zábavy. Translated by Irena Reifová. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 190 s. ISBN 8020407472. info
  • Grundwissen Medien. Edited by Werner Faulstich. 3. Aufl. München: Wilhelm Fink Verlag, 1998, 464 s. ISBN 3770533569. info
  • Sociální politika v evropských zemích : sborník učebních textů. Edited by Jan Kotous. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 143 s. ISBN 8071840998. info
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
Výukové metody
přednáška, semináře
Metody hodnocení
- hodnocení zadaných ústních výstupů (sdělení, referátů) vyučujícím
- hodnocení zadaných menších, přípravných písemných prací a hodnocení seminární práce (mediálního projektu)
- hodnocení power pointové prezentace mediálního projektu
- hodnocení webové prezentace mediálního projektu
- písemná zkouška (test formou otevřených otázek)
(Kritéria hodnocení jsou součástí e-learningové prezentace předmětu)
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.