FSS:ZUR427 Mediální projekt/produkt - Informace o předmětu
ZUR427 Mediální projekt, mediální produkt a jeho webová prezentace
Fakulta sociálních studiípodzim 2015
- Rozsah
- 1/1. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc. (přednášející)
Mgr. Leo Nitče (cvičící)
Mgr. Tomáš Bártek (pomocník)
Mgr. Jan Miškov (pomocník)
Mgr. Pavel Sedláček (pomocník)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 8:00–9:30 AVC
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZUR427/02: Po 13:30–15:00 PC54, L. Nitče
ZUR427/03: Po 15:15–16:45 PC54, L. Nitče - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje na vstupní fázi masové komunikace – na proces hledání a volby vhodného námětu pro vlastní mediální projekt, na budování mediálního projektu jako manuálu, který jednak popisuje jak vytvořit mediální produkt, jednak objasňuje, jak jej uplatnit na mediálním trhu. Hlavním cílem a výstupem předmětu je koncipovat a jako seminární práci předložit samostatný mediální projekt, schopný uplatnit se na mediálním trhu.
Studenti budou své projekty nejen prezentovat za pomocí power-pointu před svými kolegy a předkládat je k posouzení vedoucímu předmětu, ale rovněž budou projekty nabízet mediálním organizacím - vystavovat je na síti, na webových stránkách, aby tak zvýšili šanci na jejich realizaci, na jejich uplatnění se na mediálním trhu.
Studenti získají základní informace o podobě, pravidlech a o fungování mediálního trhu, zejména v oblasti mediální politiky, mediální ekonomiky a mediálního managementu. Dále si osvojí schopnost analyzovat a vyhodnotit produkci mediálních organizací a schopnost komunikovat s představiteli mediálních organizací, kterým budou (modelově formou dopisu a fakticky formou webové prezentace) nabízet vlastní mediální projekty. Předmět pěstuje kreativní schopnosti a cvičí praktické dovednosti v oblasti tvorby mediálního projektu a prezentace mediálního projektu.
Výstupem předmětu jsou tři menší písemné práce (1/ popis tištěného média a identifikace funkcí, které toto médium plní, 2/ nabídka projektu adresovaná mediální organizaci, která je rozšířena o hodnocení média, vycházejícího ze SWOT analýzy, a 3/ grantová žádost či žádost o sponzoring), a jedna závěrečná seminární práce - mediální projekt, který bude mít jednak podobu tištěné brožury, jednak digitálního textu vystaveného na webové stránce. Studenti dále budou prezentovat mediální projekt ve výuce před třídou jako hodnotící komisí. - Osnova
- Přednášky (tématické okruhy):
- 1. Masová komunikace, její fáze a prostředky. Reprodukční, produkční a postprodukční mediální systémy. Masová média jako komunikační nástroje a jako mediální organizace. Základní typy komunikačních médií a mediálních organizací a rozdíly mezi nimi. Změny ve společnosti a v médiích. Funkce masových médií
- 2. Ekonomika médií. Mediální produkce jako průmyslové odvětví/podnikání. Kulturní průmysl a mediální trh. Dynamika mediálního trhu. Politické, legislativní a kulturní faktory ovlivňující masmediální komunikaci. Média veřejné služby a soukromá média. Vlastník médií. Provozovatel médií. Politika médií. Náklady a zdroje financování médií. Inzerce a tržby z prodeje mediálních produktů. Sponzoring, grantová podpora.
- 3. Mediální produkční systémy a organizace. Mediální formáty a žánry. Mediální produkty a metody jejich analýzy.
- 4. Marketingová komunikace. Komunikační strategie uplatňující se na mediálním trhu. Volné kapacity na mediálním trhu. Průzkum trhu. Mediální projekt a produkt jako podnikatelský záměr. Výroba, editace, prezentace, prodej a distribuce mediálního produktu.
- 5. Funkční a projektový management. Fáze tvorby mediálního projektu. Pracovní tým. Přípravné práce v procesu budování mediálního projektu. Cíl, forma, obsah a struktura mediálního projektu. Prezentace a testování mediálního projektu.
- 6. Fundraising. Nadace, grantové agentury a jejich politika. Grantový projekt. Financování mediálního projektu a produktu ze státního rozpočtu, grantových agentur a nadací. Vlastní a získané finanční prostředky. Základní informace o grantovém systému v ČR. Obecné zásady poskytování finanční podpory. Návod na zpracování grantového projektu. Pojmy užívané v zadávací dokumentaci.
- 7. Medializace mediálního projektu a produktu. Distribuce a prodej mediálních produktů. Metody hodnocení úspěšnosti mediálních produktů.
- Cvičení (praktická část):
- 1. Strategické plánování a analýza rizik internetového projektu (nástroje pro plánování)
- 2. Možnosti a způsoby realizace internetových projektů (nástroje pro realizaci)
- 3. Návrhy a způsob realizace tištěného projektu
- 4. Návrhy a způsob realizace audiovizuálního projektu
- 5. Realizace vlastních projektů a způsoby jejich prezentace (prezentační a marketingové nástroje)
- 6. Možnosti analýzy výstupů internetových projektů (analytické nástroje)
- Literatura
- Branston, Gill – Stafford, Roy: The Media Student’s Book. 2nd Ed. London, New York: Routledge, 1999.
- Grantová agentura AV ČR, Doplňkové publikační grantové projekty, Praha, 2003. In http://gaav.kav.cas.cz/souteze02dopg.htm Základní „pojmy užívané v zadávací dokumentaci“.
- Friedlein, Ashley. Web Project Management: Delivering Successful Commercial Web Sites. 2000. ISBN 1558606785.
- Pavelka, J.: Možnosti a limity sémiotické a naratologické analýzy jako nástrojů interpretace. S.158-171. In Michal Bočák, Juraj Rusnák, eds.: Média a text II. Acta Facultatis philosophicae Universitatis Prešoviensis, Jazykoved. sborník 25. Prešov, 2008.
- Fundraising – několik málo pravidel a strategií. In http://tandem.adam.cz/finfund.htm
- Pavelka, Jiří: Jazyková komunikace v tištěných médiích z pohledu diskurzivní analýzy. S. 301–310. In P. Odaloš, ed.: Zborník materiálov zo 6. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie.
- MONICA, Paul R. La. Jak myslí Rupert Murdoch : tajemství úspěchu mediálního magnáta. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 255 s. ISBN 9788025126325. info
- LEVINSON, Jay Conrad. Guerilla marketing. Translated by Lucie Schürerová. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 326 s. ISBN 9788025124727. info
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Hana Antonínová. Čtvrté, rozšířené a p. Praha: Portál, 2009, 639 stran. ISBN 9788073675745. info
- CLOW, K.E. a D. BAACK. Reklama, propagace a marketingová komunikace. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, 484 s. info
- SVOZILOVÁ, Alena. Projektový management. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 353 s. ISBN 8024715015. info
- SIXTA, Josef a Václav MAČÁT. Logistika : teorie a praxe. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2005, 315 s. ISBN 8025105733. info
- PAVELKA, Jiří. Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2004, 260 s. ISBN 80-86735-06-0. info
- PELSMACKER, P. de., M. GEUENS a J. van den. BERGH. Marketingová komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 80-247-0254-1. info
- JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
- THWAITES, Tony, Lloyd DAVID a Warwick MULES. Introducing cultural and media studies :a semiotic approach. Basingstoke: Palgrave, 2002, xii, 240 s. ISBN 0-333-97247-3. info
- BURTON, G. a J. JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. info
- MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000, 415 s. ISBN 8072171283. info
- WINTER, Jaroslav. Internet :podnikatelská příležitost nebo hrozba? Praha: Management Press, 2000, 212 s. ISBN 80-7261-026-0. info
- CAIRNCROSS, Frances. Konec vzdálenosti : jak komunikační revoluce změní naše životy. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, xviii, 291. ISBN 807226155X. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti : veřejná komunikace ve věku zábavy. Translated by Irena Reifová. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 190 s. ISBN 8020407472. info
- Grundwissen Medien. Edited by Werner Faulstich. 3. Aufl. München: Wilhelm Fink Verlag, 1998, 464 s. ISBN 3770533569. info
- Sociální politika v evropských zemích : sborník učebních textů. Edited by Jan Kotous. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 143 s. ISBN 8071840998. info
- KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
- Výukové metody
- přednáška, semináře
- Metody hodnocení
- - hodnocení zadaných ústních výstupů (sdělení, referátů) vyučujícím
- hodnocení zadaných menších, přípravných písemných prací a hodnocení seminární práce (mediálního projektu)
- hodnocení power pointové prezentace mediálního projektu
- hodnocení webové prezentace mediálního projektu
- písemná zkouška (test formou otevřených otázek)
(Kritéria hodnocení jsou součástí e-learningové prezentace předmětu) - Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2015/ZUR427