FSS:PSY401 Metodologie v psychologii - Informace o předmětu
PSY401 Metodologie v psychologii
Fakulta sociálních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
Mgr. Jan Širůček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hynek Cígler, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 8:00–9:30 exP24
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY401/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY401/C: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY401/D: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY401/E: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY401/F: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY401/G: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY401/H: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY401/I: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY401/J: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je rozvíjet dosavadní metodologické poznatky a dovednosti studentů vč. schopnosti kritického čtení výzkumných studií, integrace různých aspektů kvalitativního a kvantitativního přístupu i samotného provádění různých typů výzkumu. Důraz bude kladen na zvyšování validity výzkumných zjištění, prohlubování znalostí o přípravě výzkumného projektu, zejména v praktických podmínkách. Promyšlený výzkumný projekt bude považován za východisko diskusí v seminářích. Studenti mohou rovněž zahájit výzkum, jež bude součástí jejich diplomové práce. Tématicky je kurz orientován na oba výzkumné přístupy - kvantitativní i kvalitativní. V oblasti kvantitativních designů přidává k experimentálním a korelačním designům z bakalářského studia také designy N=1, evaluace a akční výzkum. V rámci kvalitativní metodologie budou bakalářské poznatky rozšířeny o různé postupy analýzy kvalitativních dat. V obou přístupech budou zdůrazňovány praktické aspekty výzkumu v klinickém, organizačním (školním) a poradenském prostředí. Hlavním záměrem kurzu je rozvinout u studentů takové znalosti a praktické dovednosti v oblasti různých výzkumných postupů (designů), které jim umožní fundovaně formulovat výzkumný projekt, na jehož základě je možné provést vlastní výzkum.
- Osnova
- 1.„Disciplinovaný“ a mixed-methods výzkum jako alternativa k neproduktivnímu sporu kvantitativní a kvalitativní perspektivy. Klasifikace účelů výzkumného projektu a jejich návaznost plánování a design. Příprava projektu. 2.Rekapitulace tradičních výzkumných designů: experimentální, korelační (survey), případová studie (N=1, single-case, small-N). Evaluace a akční výzkum jako specifické typy výzkumných projektů. Specifika výzkumu v různých oblastech psychologické praxe. 3.Kvalitativní analýza – různé přístupy ke zpracování kvalitativních dat. Kódování a významové jednotky. Obsahová a tematická analýza, zakotvená teorie, narativní, diskurzivní, fenomenologická analýza. 4.Validita ve výzkumu. Integrace různých aspektů a pojetí validity. 5.Oponentura výzkumných projektů. (několik po sobě následujících seminářů).
- Literatura
- Hiles, D. (2001). Rethinking paradigms of research in psychology. Lecture Series, Brno. 81 str.
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
- Strauss, A. Corbinová, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- Čermák,I., Lindénová, J. (2000). Povolání: Herec (Kritické momenty v pracovním ivotě herců). Brno: Nakladatelství Větrné Mlýny, kapitola Teoretická východiska výzkumu na stranách 155-167.
- Čermák, I., Štěpaníková, I. (1997). Validita v kvalitativním psychologickém výzkumu.Čs.psychologie,6,503-512.
- Čermák, I. , Štěpaníková, I. (1998). Kontrola validity dat v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 1, 50-62.
- Čermák, I. (2002). Myslet narativně (kvalitativní výzkum on the road). I.. Čermák, M.. Miovský (Ed). Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert
- Bačová, V. (2000). Súčasné smery v psychológii. Hžadanie alternatív pozitivizmu. Preov: Filozofická fakulta Preovské univerzity
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- Výukové metody
- Přednášky a semináře. Prezentace výzkumných projektů. Skupinová diskuze o prezentovaných projektech. Zpětná vazba vyučujících k prezentovaným projektům.
- Metody hodnocení
- Prezentace projektu na semináři. Odevzdání dopracované verze projektu v termínu. Přijetí dopracované verze projektu vyučujícími. Nepřijaté verze projektů mohou být jednou přepracovány. Konkrétní požadavky viz příloha.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
podrobný syllabus viz organizační pokyny k předmetu v IS detailed syllabus see Instruction in IS - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2014/PSY401