FSS:PSY407 Poradenská psychologie I - Informace o předmětu
PSY407 Poradenská psychologie - děti, mládež
Fakulta sociálních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ilona Pešová (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radana Farkašová (pomocník) - Garance
- PhDr. Ilona Pešová
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 15:15–18:30 U23
- Předpoklady
- PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/44, pouze zareg.: 0/44 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování kurzu by měl student získat základní orientaci v oblasti poradenství pro děti a mládež. Porozumí problematice dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a bude schopen zařadit různé formy psychologické intervence pro děti s problémy týkající se školní neúspěšnosti, osobnostními, sociálními i vývojovými problémy, včetně rodinných a vztahových potíží. Student bude schopen také diskutovat o problémech týkající se práce s dětmi a mládeží.
- Osnova
- Osnova: I: pedagogicko-psychologické poradenství 1.- institucionalizace, - právní normy - spolupráce s dalšími obory - osobnostnost psychologa 2. Zvláštnosti poradenství pro děti - práce s rodiči - práce s dítětem - průběh vyšetření - opatřední ve prospěch klienta 3. základní informace o poradenství pro handicapované: - nejdůležitějí psychologické poznatky o těžce zdravotně postižených dětech a jejich rodinách - vliv zdravotního postižení na dítě, na rodiče - výchovné postoje rodičů, vliv narození postiženého dítěte na strukturu a funkci rodiny, vztahy mezi sourozenci II. problematika předškolního období - vývojová problematika: opoždění vývoje, nerovnoměrnost vývoje( např. ve vývoji řeči, motoriky, pervazivní vývojové poruchy ) - Obtíže vyskytující se v předškolním věku (výchovné, obtíže spojené se základními fyziologickými funkcemi (jídlo, spánek,vyměšování). Senzitivita, úzkostnost, hyperaktivita, sourozenecké vztahy, rodinná situace). - Děti se smyslovým postižením, školy pro děti se smyslovými vadami III, IV: školní období l. Problematika zahájení školní docházky - činitelé ovlivňující nástup do školy - odklady školní docházky, - nejčastější důvody odkladu, kazuistiky 2. Prospěchová selhávání - příčiny kognitivní, mimointelektové, vliv rodiny, vliv výchovně vzdělávacího procesu, zdravotního stavu, faktory širšího prostředí. Kasuistiky - specifické poruchy učení učení, chování,integrace dětí s SPU a jinými obtížemi v základní škole, přeřazování do odlišných učebních programů Kasuistiky. 3. ostatní problematika ve školním věku - poradenství k volbě povolání - nadané dítě ve škole V, VI. Výchovná problematika 1. problematika chování (ADHD, ADD ..) 2. problematika týraní a zneužívání dětí (formy, projevy) 3. výchovné problémy (záškoláctví, krádeže, otázky šikany atd.), kasuistiky 4. dítě v rodinné krizi
- Literatura
- doporučená literatura
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
- DRTÍLKOVÁ, Ivana. Dětská a adolescentní psychiatrie v současnosti. Česká a Slovenská Psychiatrie. Praha: Česká lékařská společnost JEP, 2003, roč. 99, č. 1, s. 3-4. ISSN 1212-0383. info
- HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- neurčeno
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- Výukové metody
- Přednášky, praktické ukázky, CD prezentace, kazuistiky
- Metody hodnocení
- přednášky, seminář Podmínky ukončení: zápočet a) Písemná práce, v rozsahu 4-5 stran. b) vypracování kasuistiky (využít možnosti z praxe ve školním poradenském zařízení (PPP,SPC), (včetně anamnézy, popisu využitých metod – podrobněji lze konzultovat na přednáškách) Zkouška: písemný test, ústní doplňující zkouška Ke zkoušce si každý student přinese seznam četby z oblasti dětské poradenské psychologie. Okruhy ke zkoušce jsou totožné s okruhy přednášek.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2014/PSY407