BPPG041p Edukace v práci sestry - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Rozvrh
Po 23. 3. až Pá 29. 5. Po 8:00–9:40 343
Předpoklady
BPAP0321p Zdrav.psychologie -p && BPAP0321c Zdravotnická psychologie -c
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je chápán jako teoreticko praktický. Jeho pojetí vyplývá z profilu porodní asistentky - bakalářky. Předmět je zaměřen na význam, cíle, základní pojmy a zásady výchovně-vzdělávacího procesu a zásady tvorby a prezentace edukačního projektu v práci porodní asistentky. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o ženu, dítě a celou rodinu ve všech jejích vývojových etapách. Je východiskem formování osobnosti studentky pro výkon profese porodní asistentky. Předpokládané cíle: - poskytnout základní informace o významu a cílech edukačního procesu, objasnit základní pojmy; - vysvětlit vztah a význam výchovy a vzdělávání a edukace pro profesi porodní asistentky; - poskytnout rámec pro tvorbu a prezentaci výchovně-vzdělávacího projektu – edukačního plánu; Předpokládané výsledky – studentka: - stručně charakterizuje historická východiska a osobnosti edukačního procesu; - orientuje se v základních pojmech edukační reality a procesu; - charakterizuje jeho význam, cíle a využití v práci porodní asistentky; - charakterizuje subjekt edukace a dovednosti edukátora (vč. ráce s informacemi), které předvede při výstupu; - vysvětlí zásady tvorby a prezentace edukačního projektu; - vytvoří vlastní edukační plán a prezentuje ho v hodině i v terénu;
Osnova
  • Obsah - přednáška - historická východiska a osobnosti výchovně vzdělávacího procesu; - pedagogika jako věda o edukaci a její vztah k profesi porodní asistence; - edukační realita (základní pojmy, vztahy a kategorie); - edukační proces (průběh, etapy, cíle, obsah, složky, podmínky, prostředky, formy a metody); - edukační výchovně -vzdělávací projekt – metodologie (výběr problému a jeho metaanalýza, práce s informačními zdroji, analýza subjektu, cíle, struktura, evaluace); - subjekt edukace; - osobnost edukátora, charakteristiky a dovednosti; - edukace zprostředkovaná médiem; - komunikace v edukačním procesu (zásady komunikace a prezentace, podpora aktivního učení a kritického myšlení); - zásady tvorby recenzí pedagogických publikací;
Literatura
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • LEmon Material On Nursing. Translated by Marta Staňková - Jana Heřmanová. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1996, 184 s. ISBN 80-7013-234-5. info
Metody hodnocení
Hodnocení výsledků studentů na základě: - kolokvium: - aktivita ve výuce, vytvořený a prezentovaný projekt ve cvičení a v terénu, recenze pedagogické publikace Výukové metody: - přednáška, audiovizuální prezentace, diskuze, tvorba výukového materiálu, práce s literaturou a ve skupině
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.