LF:MPPP081 Pedagog. psychologie - Informace o předmětu
MPPP081 Pedagogická psychologie
Lékařská fakultajaro 2012
- Rozsah
- 3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 7:55–10:30 učebna 20
- Předpoklady
- MPPO071 Psychologie osobnosti
Pro zvládnutí předmětu "pedagogická psychologie" se předpokládají základní znalosti z obecné psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a sociální psychologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
- Cíle předmětu
- Pedagogická psychologie navazuje na bakalářský kurz základních psychologických znalostí. Hlavní cíle kurzu: na nové vyšší a obecnější rovině rozšířit teoretickou základnu pro možnost praktické aplikace poznatků pedagogické psychologie do učitelské praxe. Na konci kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům a termínům pedagogické psychologie; - používat ve své práci základní metody pedagogické psychologie; - analyzovat učební a styly i strategie žáků; - definovat a ovlivňovat příčiny školní neúpěšnosti žáků.
- Osnova
- 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie.
- 2. Pedagogická psychologie v systému věd.
- 3. Metodologie a metody pedagogické psychologie.
- 4. Vztah učení, vývoje a výchovy.
- 5. Osobnost současného žáka.
- 6. Problémový žák.
- 7. Psychologie učení.
- 8. Psychologie kreativity.
- 9. Psychologie vyučování.
- 10. Učební styly a strategie.
- 11. Školní úspěch a neúspěch.
- 12. Psychohygiena edukace.
- 13. Psychologie osobnosti učitele.
- 14. Psychologie výchovy.
- 15. Rodina, škola a vývoj.
- 16. Patopsychologie edukace.
- 17. Psychosociální klima školy.
- 18. Perspektivy pedagogické psychologie.
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
- ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 2. vyd. Brno: Paido, 1997, 60 s. paido. ISBN 80-85931-46-X. info
- Výukové metody
- přednáška, četba
- Metody hodnocení
- písemná zkouška, 70% úspěšnosti
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2012/MPPP081