MPPP081 Pedagogická psychologie

Lékařská fakulta
jaro 2013
Rozsah
3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 7:30–10:05 učebna 20
Předpoklady
MPPO071 Psychologie osobnosti
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu: rozšířit teoretickou základnu pro možnost praktické aplikace poznatků pedagogické psychologie do učitelské praxe. Na konci kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům a termínům pedagogické psychologie; - používat ve své práci základní metody pedagogické psychologie; - analyzovat učební a styly i strategie žáků; - definovat a ovlivňovat příčiny školní neúpěšnosti žáků.
Osnova
  • 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie.
  • 2. Pedagogická psychologie v systému věd.
  • 3. Metodologie a metody pedagogické psychologie.
  • 4. Vztah učení, vývoje a výchovy.
  • 5. Osobnost současného žáka.
  • 6. Problémový žák.
  • 7. Psychologie učení.
  • 8. Psychologie kreativity.
  • 9. Psychologie vyučování.
  • 10. Učební styly a strategie.
  • 11. Školní úspěch a neúspěch.
  • 12. Psychohygiena edukace.
  • 13. Psychologie osobnosti učitele.
  • 14. Psychologie výchovy.
  • 15. Rodina, škola a vývoj.
  • 16. Patopsychologie edukace.
  • 17. Psychosociální klima školy.
  • 18. Perspektivy pedagogické psychologie.
Literatura
    povinná literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
    doporučená literatura
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
    neurčeno
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
  • ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 2. vyd. Brno: Paido, 1997, 60 s. paido. ISBN 80-85931-46-X. info
Výukové metody
přednáška, četba, seminární práce
Metody hodnocení
písemná zkouška, 70% úspěšnosti
Informace učitele
Část výuky bude probihat bezkontaktně, studium učebních materiálů, studenti budou pracovat samostatně na ukolech uvedených níže tak, aby mohli prezentovat zvolené téma bud formou posteru nebo ústní prezentace nebo seminární práce.
Témata jaro 2013:
1. Vztah učitel x žák – vzájemná interakce učitel-žák, partnerský vztah, respektování osobnosti dítěte. (KOPŘIVA A KOL.Respektovat a být respektován. Praha, Portál: KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995)
2. Problémy školního neprospěchu - školní úspěch a neúspěch, intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu. (KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha UK, Karolinum 1998, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011)
3. Dítě s výukovými potížemi - specifické poruchy učení, práce s dětmi s poruchami učení, integrovaní žáci, klasifikace a hodnocení žáků s SPU, individuální vzdělávací program IVP. (ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007)
4. Kognitivní styl a učební styl – typy učebního stylu a diagnostika, učení ve spirále, vědomosti, dovednosti, formování postojů a návyků, kompetence žáků, dotazník (Learning style inventory) LSI. (MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1999, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995, RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2007)
5. Odměna a trest ve výchově - prostředky výchovy, přesvědčování, povzbuzení, osobní příklad, styly výchovy, účinné trestání, zákon přirozených následků, výchova sebevýchova, výchova v rodině a ve škole. (ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002, ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993, MATĚJČEK, Z. Co , kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007, ČAPEK R., Odměny a tresty ve školní praxi, Praha: Grada 2008, VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí, Praha: Grada, 2004)
6. Poruchy chování - ADD/ADHD, (LMD) problémové chování, psychologická hlediska při výchově problémových dětí, poruchy chování u dětí.( RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál : 2007, VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2001, JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2011)
7. Osobnost žáka - struktura osobnosti, formování osobnosti, poznávání osobnosti žáka a její charakteristika, individuální rozdíly v učení, individuální přístup učitele k žákům, utváření adekvátního sebepojetí žáků. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995. ECHLE, E. Osmým divem světa jsem já. Ústav klinické a poradenské psychologie., s.r.o.Brno. 1997)
8. Osobnost učitele - požadavky na osobnost učitele, interakce učitel-žák, úspěšnost učitele, učitelský stres, burn-out, předcházení stresu, metody zvládání stresu učitele, přístup učitele k žákům. (HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996, PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996, HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010)
9. Agresivita a šikana ve škole – předcházení agresi a rizikovému chování ve škole. (KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001, KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997, KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany, Praha: Portál, 2011)
10. Práce se školní třídou - strategie řízení třídy, jak vést žáky, práce s malou sociální skupinou, diagnostika školní třídy, klima školní třídy, sociální klima školy, poznávání vztahů ve třídě. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. (CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002)
11. Strategie vyučování – učíme děti myslet, aktivní vyučování, vyučovací styl učitele, efektivní vyučování. (FISHER. R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál, 1995. SILBERMAN, LAWSONOVÁ, K. 101 metod pro aktivní vyučování. Praha, Portál, 1995. Fernstermacher.L.Vyučovací styl. Praha, Portál, 2007. Mezinárodní akademie vzdělávání UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha, Portál, 2005)
12. Využití pozitivní psychologie v práci učitele zš – (Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie)
13. Zvládání školní třídy – problémové chování, úmluvy o chování, účinné trestání, , problémy se skupinovým chováním. (Fontana. D. Psychologie ve školní praxi, Praha: Potrál, 2007)
14. Hodnoty a morální vývoj – morální normy, Kohlbergova stádia, autonomní a hetronomní morálka, , výchova k morálnímu jednání. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi, Praha, Portál, 2007)
15. Dětské pojetí nemoci - dětské prekoncepce nemoci, naivní dětské představy o nemoci. (Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2004, Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001)
Literatura:
Časopis Pedagogika /http://www. Pedagogika.cz/
Časopis Školský psychlog/http://www.school-psychology.cz/
Časopisy : Psychologia a patopsychologia dietata, Moderní vyučování, Učitelské listy, Československá psychologie, Psychologie dnes, Rodina a my.
1. AUGER, M.T., BOUCHARLAT, C. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005.
2. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994
3. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002
4. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993
5. DITTICH, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. Praha: 1992
6. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995
7. HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996
8. JEŽEK, S. Psychosociální klima školy. Brno: 2003
9. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995
10. KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000.
11. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996
12. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001
13. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha: Portál, 1999.
14. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997
15. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.
16. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011
17. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994
18. KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004
19. KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002.
20. KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.
21. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, 6, s.401-410.
22. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998
23. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s.83-94.
24. MAREŠ,J. SKALSKÁ,H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol . Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s.248-264.
25. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z: Děti, rodina a stres. Praha: 1994
26. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995 27. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998
28. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996.
29. MÍČEK, L. ZEMAN, V. Učitel a stres. Brno: MU, 1992
30. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996
31. RIEFOVÁ. S. Nesoustředěmé a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2007.
32. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995
33. SOBOTKOVÁ, I. Výchova v rodině. Praha: Portál, 2001
34. SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994
35. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998.
36. VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2001
37. VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí. Praha: Grada, 2004
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.