BPPG041p Edukace v porodní asistenci - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Blanka Trojanová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 20. 3. až Čt 22. 5. Čt 12:30–15:50 343
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je chápán jako teoreticko praktický. Předmět je zaměřen na význam, cíle, základní pojmy a zásady výchovně-vzdělávacího procesu a zásady tvorby a prezentace edukačního projektu v práci porodní asistentky. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o ženu, dítě a celou rodinu ve všech jejích vývojových etapách. Je východiskem formování osobnosti studentky pro výkon profese porodní asistentky. Předpokládané cíle - studentka bude schopna: - objasnit základní informace o významu a cílech edukačního procesu, a základní pojmy; - vysvětlit vztah a význam výchovy a vzdělávání - edukace - pro profesi porodní asistentky; - vysvětlit rámec pro tvorbu a prezentaci výchovně-vzdělávacího projektu a edukačního plánu; - vyhodnotit edukační potřebu; - charakterizovat subjekt edukace a dovednosti edukátora (vč. práce s informacemi);
Osnova
  • Obsah - přednáška - historická východiska a osobnosti výchovně vzdělávacího procesu; - pedagogika jako věda o edukaci a její vztah k profesi porodní asistence; - edukační realita (základní pojmy, vztahy a kategorie); - edukační proces (průběh, etapy, cíle, obsah, složky, podmínky, prostředky, formy a metody); - edukační výchovně -vzdělávací projekt – metodologie (výběr problému a jeho metaanalýza, práce s informačními zdroji, analýza subjektu, cíle, struktura, evaluace); - subjekt edukace; - osobnost edukátora, charakteristiky a dovednosti; - edukace zprostředkovaná médiem; - komunikace v edukačním procesu (zásady komunikace a prezentace, podpora aktivního učení a kritického myšlení); - zásady tvorby recenzí pedagogických publikací;
Literatura
  • ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 3., doplněné vydání. Praha: Grada, 2009, 141 stran. ISBN 9788024729657. URL info
  • NÖLLKE, Claudia. Umění prezentace : jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Translated by Petr Kunst. Praha: Grada, 2004, 111 s. ISBN 8024790572. info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
Výukové metody
Přednáška, audiovizuální prezentace, diskuze.
Metody hodnocení
Hodnocení: kolokvium - vědomostní test, vytvořený a prezentovaný projekt, recenze pedagogické publikace.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.