LF:BZKN041p Komunikace v NP - přednáška - Informace o předmětu
BZKN041p Komunikace v neodkladné péči - přednáška
Lékařská fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/0/0. 0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Čt 23. 3. až Čt 25. 5. Čt 12:40–14:20 GPK N03031
- Předpoklady
- BZKO011p Komunikace - před. && BZSP021c Zdr. a soc. psychologie - cv.
Výuka je v českém jazyce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- - Integrovat psychologii do kontextu základního medicínského vzdělání budoucích profesionálů ve zdravotnictví
- Představit psychologii jako nezbytnou součást kompetentní medicínské praxe
- Poskytnout teoretický kontext/pole pro možnost integrace doposavad získaných informací o fungování těla s principy fungování psychiky
- Prezentovat komplexní výstupy psychologické vědy a klinické praxe na úrovni principů, které lze aplikovat v práci profesionála ve zdravotnictví, ku prospěchu jeho, pacientů, ale i celých zdravotnických týmů
- Seznámit studenty se základními psychologickými a psychoterapeutickými principy, jejichž pochopení je nezbytné nejen pro chápání psychosociálních souvislostí zdraví a nemoci ale také pro komunikaci s pacienty v těchto stavech
- Seznámit studenty s bio-psycho-sociálním modelem zdraví a nemoci
- Seznámit studenty s chápáním lidské bytosti jako psychofyziologické jednoty
- Přestavit základní východiska teorie pole, holistického přístupu a modelu „Spojení a zdraví“/autoregulace a alostáza
- Seznámit studenty se základními komunikačními algoritmy, které lze aplikovat v různých kontextech a situacích medicínské praxe
- Specifikovat možnosti aplikace psychologie v různých oborech medicíny - Výstupy z učení
- - Student chápe proč je psychologie v medicíně důležitá a rozlišuje rozdílné přístupy k nemoci a zdraví
- Student rozumí vztahu emocí, motivace a zdraví
- Student chápe interakční přístup ke stresu a vztah stresu, zdraví a nemoci
- Student chápe rizika stresu při výkonu povolání lékaře/profesionála ve zdravotnictví, dokáže je identifikovat a zná zásady jejich managementu a prevence v procesu rozvoje syndromu vyhoření
- Student umí vysvětlit podíl různých psychologických faktorů na tělesných symptomech
- Chápe efekt placeba a noceba a jejich vliv na onemocnění a uzdravení
- Student rozumí důležitosti vztahu chování a zdraví, umí vysvětlit různé modely chování vůči zdraví a dovede tyto modely uplatnit v klinické praxi
- Student se seznámí s psychosociálními souvislostmi chronických a nevyléčitelných onemocnění
- Student se seznámí, jak vývojové změny v průběhu celého života ovlivňují komunikaci mezi lékařem a pacientem
- Student se seznámí se základními komunikačními dovednostmi potřebnými pro vedení klinického rozhovoru
- Student bude znát základní teoretická východiska psychoterapeutických směrů, které se používají v medicínském prostředí, bude chápat možnosti užití psychoterapeutických technik v klinické praxi
- Student bude rozumět vlivu psychických faktorů na fungování různých somatických systémů
- Student se seznámí s psychosomatickým paradigmatem v medicíně
- Student bude znát základní psychodiagnostické metody a bude chápat výstupy psychologického vyšetření - Osnova
- - Psychologie a medicína, proč je psychologie důležitá pro medicínskou praxi
- - Definice zdraví, porovnání bio-medicínského přístupu s přístupem bio-psycho-sociálním
- - Motivace, emoce a zdraví
- - Stress a zdraví
- - Symptomy nemoci a nemoc
- - Zdraví a chování
- - Chronická nemoc, smrt a umírání
- - Vývojová psychologie v medicínském kontextu
- - Vedení klinického rozhovoru
- - Psychoterapeutické směry, obecné psychoterapeutické intervence v praxi profesionála ve zdravotnictví
- - Psychosomatické paradigma v medicíně, psychofyziologická integrace, „body-mind“ integrace
- - Základní výkladové modely vzniku psychosomatických onemocnění
- - Psychologické vyšetření
- Literatura
- Výukové metody
- Teoretická příprava, sebe-zkušenostní cvičení, nácvik komunikačních dovedností.
- Metody hodnocení
- Pro zápočet je nutné absolvování výuky v plném rozsahu. Zápočet probíhá písemnou formou.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2017/BZKN041p