LF:VLKG7X1c Klinická genetika-cvičení - Informace o předmětu
VLKG7X1c Klinická genetika - cvičení
Lékařská fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MUDr. Renata Gaillyová, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Šárka Prášilová (cvičící)
MUDr. Jana Šoukalová (cvičící)
RNDr. Iveta Valášková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Silvie Dudová (cvičící)
Mgr. Hana Filková (cvičící)
Mgr. Kateřina Kašíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marta Navaříková (cvičící)
prof. MUDr. Michael Doubek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. MUDr. Michael Doubek, Ph.D.
Interní hematologická a onkologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MUDr. Renata Gaillyová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Interní hematologická a onkologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště Nemocnice Bohunice a Porodnice – Lékařská fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VLKG7X1c/01: Po 9. 4. až Út 10. 4. každý pracovní den 7:30–12:20 KDIN N01062; a St 11. 4. 7:30–9:45 KDIN N01062
VLKG7X1c/02: Po 26. 3. až Út 27. 3. každý pracovní den 7:30–12:20 KDIN N01062; a St 28. 3. 7:30–9:45 KDIN N01062
VLKG7X1c/04: Po 26. 2. až Út 27. 2. každý pracovní den 7:30–12:20 KDIN N01062; a St 28. 2. 7:30–9:45 KDIN N01062
VLKG7X1c/05: Po 4. 6. až Út 5. 6. každý pracovní den 7:30–12:20 KDIN N01062; a St 6. 6. 7:30–9:45 KDIN N01062
VLKG7X1c/06: Po 21. 5. až Út 22. 5. každý pracovní den 7:30–12:20 KDIN N01062; a St 23. 5. 7:30–9:45 KDIN N01062
VLKG7X1c/07: Po 7. 5. až Út 8. 5. každý pracovní den 7:30–12:20 KDIN N01062; a St 9. 5. 7:30–9:45 KDIN N01062
VLKG7X1c/08: Po 23. 4. až Út 24. 4. každý pracovní den 7:30–12:20 KDIN N01062; a St 25. 4. 7:30–9:45 KDIN N01062
VLKG7X1c/31: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VLKG7X1c/32: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VLKG7X1c/33: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Předpoklady
- VLLM0522p Lékařská mikrobiologie II př. && VLIM051p Imunologie - přednáška && VSIP0622c Interní propedeutika II -cvič. && VLCP0622c Chir.propedeutika II - cvič. && VLFA0621c Farmakologie I - cvičení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné lékařství (angl.) (program LF, M-VL)
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL)
- Cíle předmětu
- Cvičení a semináře z klinické genetiky seznamují s organizací komplexního pracoviště lékařské genetiky. Studenti navštíví laboratorní provozy - laboratoř prenatální cytogenetiky, postnatální cytogenetiky, onkocytogenetiky, molekulární cytogeneticky a DNA/RNA diagnostiky. Seznámí se s metodami užívanými v laboratořích lékařské genetiky, seznámí se s prací v genetické poradně a některými kasuistikami. Součástí výuky je individuální návštěva výstavy v Mendelově muzeu na Mendelově náměstí v Brně.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude schopen:
- vyšetřit nemocného s podezřením na genetické onemocnění
- sestavit rodokmen
- indikovat vyšetření, která povedou k diagnostikování genetických onemocnění
- mít základní přehled o cytogenetických a molekulárně biologických metodách
- mít základní přehled o typech dědičnosti a nejdůležitějších dědičných onemocněních - Osnova
- Základy klinické cytogenetiky - normální a patologický karyotyp - indikace k prenatálnímu a postnatálnímu vyšetření karyotypu - metody prenatální cytogenetické diagnostiky - prenatální screeningová vyšetření - získané chromosomové aberace - syndromy se zvýšenou instabilitou chromosomů - základy DNA diagnostiky - současné možnosti při vyšetřování vybraných monogenně dědičných onemocnění - prenatální diagnostika metodami molekulární genetiky - současné možnosti a znalosti o genové terapii a mapování lidského genomu - základy onkogenetiky - genetická poradna, kasuistiky - laboratoře lékařské genetiky.
- Literatura
- Základem studia je látka přednášená na přednáškách a probíraná na seminářích a stážích z klinické genetiky a materiály v IS.
- D.J.Pritchard, B.R.Korf: Základy lékařské genetiky, Galén 2007
- Nussbaum, Mc Illnes, :Thompson & Thompson: Klinická genetika, 2004
- SRŠEŇ, Štefan a Klára SRŠŇOVÁ. Základy klinickej genetiky. 2. preprac. a rozš. vyd. Martin: Vydavateľstvo Osveta, 1995, 259 s. ISBN 8021704772. info
- KUČEROVÁ, Maria. Vrozené a získané poruchy lidských chromosomů. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1988, 177 s. URL info
- HYÁNEK, Josef. Klinické a biochemické aspekty vrozených metabolických poruch. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1980, 280 s. info
- MICHALOVÁ, Kyra. Úvod do lidské cytogenetiky. Vyd. 1. V Brně: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 1999, 172 s. ISBN 8070132817. info
- Vojtíšková M.: Klinická molekulární genetika, IDVPZ Brno, 1999
- ŠMARDA, Jan. Člověk v proudu dědičnosti (Geny v lidském zdraví a nemoci). Praha: Grada-Avicenum, 1999, 136 s. ISBN 80-7169-768-0. info
- Pokroky v lékařské genetice. Edited by Jan Kapras. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1992, 141 s. ISBN 80-85047-10-1. info
- ŽIŽKA, Jan. Diagnostika syndromů a malformací. 1. vyd. Praha: Galén, 1994, 414 s. ISBN 80-85824-04-3. info
- Practical genetic counselling. Edited by Peter S. Harper. 4th ed. Oxford: Butterworth-Heinemann, 1993, 348 s. ISBN 0-7506-0928-1. info
- Atlas klinických syndromů :pro kliniku a praxi. Edited by H.-R Wiedemann - J. Kunze - F.-R Grosse, Translated by Miloslav Navrá. 1. vyd. Martin: Osveta, 1996, xxvii, 684. ISBN 80-217-0517-5. info
- George H. Sack, Jr. : Medical Genetics
- Výukové metody
- cvičení Praktická výuka uskutečňovaná ve fakultních nemocnicích je (v rozsahu cca 10 % celkového objemu výuky) doplněna o komplexní spektrum metod simulační výuky na simulátorech s různou měrou věrnosti, trenažérech a virtuálních pacientech. Simulační výuka ústí v následný debriefing (zpětnou vazbou pro studenta). V popředí rovněž stojí problémově orientovaná výuka, kdy se student učí prostřednictvím řešení předloženého problému a také týmově orientovaná výuka, kdy studenti v menších skupinách společně diskutují a vybírají řešení daného problému. Důraz je také kladen na rozvoj měkkých dovedností, vč. tzv. „21st century skills“, tedy zejména na komunikaci, rozhodovací schopnosti, kritické myšlení, krizovou komunikaci a týmovou spolupráci.
- Metody hodnocení
- zápočet, pro udělení zápočtu se předpokládá účast na přednáškách Tradiční metody hodnocení jsou doplněny o objektivní klinickou evaluaci, která ověřuje klinické znalosti a další dovednosti, jakými jsou např. komunikace, fyzikální vyšetření, provádění výkonů, interpretace výsledků atd. Tento způsob evaluace poskytuje studentům objektivní a konkrétní zpětnou vazbu.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- VLPD0932c Pediatrie II - cvičení
(VLFA08222c || VLFA0722p) && VLPD7X31c && VLOT7X1c && VLDI7X1c && VLKG7X1c - VLPD0932p Pediatrie II - přednáška
(VLFA08222c || VLFA0722p) && VLPD7X31c && VLOT7X1c && VLDI7X1c && VLKG7X1c
- VLPD0932c Pediatrie II - cvičení
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2018/VLKG7X1c