BTPO0222c Ošetřovatelská péče v pediatrii II- cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dana Soldánová (cvičící)
Zdeňka Homolová (pomocník)
Garance
Mgr. Dana Soldánová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Soldánová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:50 F01B1/313
Předpoklady
BOPP011c Zdrav. první pomoc && BTMI0111s Mikrobiologie - s. && BTEP0111p Epidemiologie - př. && BTPO0121c Oš. péče v pediatrii - cv.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je součástí komplexu povinných předmětů z klinických oborů, navazuje na znalosti z anatomie, fyziologie, mikrobiologie, epidemiologie, farmakologie, první pomoci a pediatrie. Je koncipován jako teoreticko-praktický, výuka probíhá v odborné učebně. Předmět navazuje na Ošetřovatelskou péči v pediatrii - cvičení, vyučován v předchozím semestru. Cílem předmětu je získání přehledu o poruchách autistického spektra, vývoji řeči u dítěte a o specifických poruchách řeči, učení a chování. Ovládat komunikaci a specifické přístupy u dětí zdravých i s poruchou. Dalším cílem je získání přehledu o zdravotních postiženích u dětí, a to tělesných, mentálních a smyslových. Dále získat povědomí o inkluzi a problematice šikany u dětí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
Definovat poruchy autistického spektra a jejich příznaky.
Vyjmenovat zásady komunikace a specifického přístupu k dítěti s poruchou autistického spektra.
Charakterizovat vývoj řeči u dítěte.
Definovat specifické poruchy řeči, učení a chování včetně jejich projevů.
Vyjmenovat zásady komunikace a specifického přístupu k dítěti s poruchou řeči, učení nebo chování.
Definovat tělesná, mentální a smyslová postižení u dětí a porozumět jejich příčinám, projevům a příznakům.
Porozumět pojmům inkluze a šikana.
Osnova
  • Poruchy autistického spektra.
  • Vývoj řeči.
  • Specifické poruchy řeči, učení a chování.
  • Tělesné, mentální a smyslové postižení u dětí.
  • Inkluze.
  • Šikana v dětském věku.
  • Exkurze v Chovánku (Dětské centrum rodinného typu).
Literatura
    doporučená literatura
  • THOMPSON, Alison M. Mé dítě má ADHD : jak s ním přežít. Translated by Monika Kittová. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 127 stran. ISBN 9788026213161. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Dyspraxie : vývojová porucha pohybové koordinace. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 140 stran. ISBN 9788026212669. info
  • KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 327 stran. ISBN 9788024750149. info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Metody práce s dětmi s ADHD především pro rodiče a vychovatele. 8. vydání. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2014, 87 stran. ISBN 9788087295168. info
  • SLEZÁKOVÁ, Lenka. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010, 280 s. ISBN 9788024732862. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
  • BOLEDOVIČOVÁ, Mária. Pediatrické ošetrovateľstvo : učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. 2. preprac. a dopl. vyd. Martin: Osveta, 2006, 208 s. ISBN 8080632111. info
  • O'CALLAGHAN, Christopher a Terence STEPHENSON. Pediatrie do kapsy. Translated by Jana Bíbová. 2., zcela přeprac. vydání. Praha: Grada, 2005, 434 s. ISBN 8024709333. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000, 303 s. ISBN 8071781517. info
Výukové metody
skupinová práce (metody k podpoře kritického myšlení, participativní a heuristické)
skupinová diskuse
cvičení
demonstrování a procvičení modelových situací
alternativní výukové metody
exkurze
Metody hodnocení
zápočet
aktivní participace na výuce a procvičování modelových situací
účast na exkurzích
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.