LF:MPMP071 Úvod do moderní ped. - Informace o předmětu
MPMP071 Úvod do moderní pedagogiky
Lékařská fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Předpoklady
- žádné, jedná se o úvod do pedagogiky jako vědecké disciplíny
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
- Cíle předmětu
- Úvod do moderní pedagogiky je úvodním předmětem ve studiu učitelského minima. Seznamuje studenty s pedagogikou jako vědeckou disciplínou, jejími základními kategoriemi (eduakce, výchova, vzdělávání, cíle, metody, prostředky, podmínky, subjekty edukace, kurikulum atd.), strukturou pedagogických disciplín, metodologií, problémy,které pedagogika řeší. Diskutovány jsou současné trendy v oblasti vzdělávání a školství (RVP, nový školský zákon, integrace aj.). Studenti jsou seznámeni se strukturou českého školského systému a s rozličnými koncepcemi vzdělávání, alternativními směry a trendy ve vývoji vzdělávání a školských systémů v rámci EU.
- Osnova
- Tématické okruhy 1. Pedagogika: Pedagogika jako věda, vymezení, význam, využití, její pojetí ve světě, problémy a specifika. Vztah pedagogiky k jiným vědám. 2. Struktura pedagogických disciplín: Jejich předmět, základní odborná terminologie a problémy. 3. Zdroje informací v pedagogice: Pedagogické časopisy, nakladatelství, knihovny, www-stránky, instituce atd. 4. Základy pedagogického výzkumu: Specifika pedagogického výzkumu, metody, instituce, mezinárodní srovnávací studie s českou účastí (PISA, TIMSS, aj.); Organizace ČAPV, OECD, IEA, EU, UNESCO, aj. 5. Obecná pedagogika: Vymezení, předmět a zařazení do systému pedagogických věd. Základní pedagogické kategorie: Edukace, výchova v širším slova smyslu, výchova v užším slova smyslu, vzdělávání, vyučování, učení, cíle, činitelé, prostředky, metody, formy. 6. Výchova (edukace): Vymezení, význam, pojetí výchovy (situační, systémové), dědičnost prostředí výchova, hlavní rysy výchovy, funkce, cíle, proces výchovy (etapy), složky výchovy (rozumová, mravní, estetická, tělesná, pracovní aj.), výchovní činitelé (pedagog, vychovávaný, výchovné prostředky), formy, prostředky. 7. Učitel: Vymezení pojmu, požadavky, kompetence, osobnost učitele. Učitelská profese (typologie učitele, profesní dráha, burn-out syndrom, prestiž, feminizace, kvalifikace, pracovní náplň a zátěž, volba učitelské profese, statistické údaje o profesi aj.) 8. Žák: Předpoklady, rozvoj, postavení ve výchově, rovnost šancí, diferenciace aj. 9. Výchovné cíle: Druhy cílů (individuální, sociální, obecné, specifické, materiální, formální, adaptační, anticipační, teoretické, praktické, autonomní, heteronomní atd.), taxonomie cílů (kognitivní, afektivní, psycho-motorické, sociální). Problematika cílů v oficiálních kurikulárních dokumentech (nové: RVP PV, ZV, GV, SOV; školní vzdělávací programy; dosud platné: Standard základního vzdělávání, vzdělávací programy), národní kurikulum; posun v cílech a jejich formulaci, legitimizace cílů. Cíle v dokumentech EU, OECD, UNESCO. 10. Výchovné prostředky: Prostředí, vyučování, média, práce, hra, sport, umění, kolektiv atd. 11. Formy výchovy: Školní (vyučovací formy frontální, skupinová, individuální výuka aj.), mimoškolní (instituce), rodinná (styly výchovy atd.), sebevýchova. 12. Edukační prostředí: Rodina a škola, společnost. 13. Pedagogické principy a jejich zastánci: Princip aktivnosti, systematičnosti, uvědomělosti, názornosti, trvalosti, přiměřenosti, emotivnosti, jednotnosti atd. (Komenský, Rousseau, Herbart aj.). 14. Novodobé obsahové a metodické koncepce výchovy: Reformní školy (waldorfská, daltonská, montesssori, jenská, winetská, freinetovská), pragmatická a pozitivistická pedagogika, psychoanalytická a individuálně psychologická pedagogika, pedagogika kultury a duchovědná pedagogika, marxistická pedagogika, antipedagogika, hnutí za práva dítěte aj. současné alternativní a inovativní školy a koncepce a jejich výzkumy. 15. Česká školská soustava: klasifikace ISCED 97, legislativa, státní správa a samospráva, druhy a typy škol, zřizovatelé, poradenský systém, ČŠI, vzdělávací politika, statistické údaje o školství, současné problémy a vývojové trendy, srovnávací studie výsledků vzdělávání aj. 16. Aktuální otázky: Dle konkrétních seminářů, např. vnímání sektoru školství veřejností, optimalizace sítě škol, rovnost vzdělávacích šancí, prostupnost školského systému, multikulturní výchova, DVVP, dvoufázový model vzdělávání učitelů, profesní růst učitelů, národní kurikulum, tvorba ŠVP, integrace, inkluze, princip akontability, subsidiarity, genderové otázky atd.) 17. Vzdělávání a školství v Evropě: komparace preprimárního, primárního, sekundárního, terciálního a dalšího vzdělávání. Současné trendy (zaměstnatelnost, vnitřní diferenciace, atd.) LITERATURA - literatura základní , tematicky členěná, www-odkazy viz elektronické studijní materiály k předmětu
- Literatura
- JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001, 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
- Metody hodnocení
- test, zápočtová diskuse
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2005/MPMP071