LF:MPMP071 Úvod do ped. - Informace o předmětu
MPMP071 Úvod do pedagogiky
Lékařská fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 15. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Erika Vonková (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Beneš, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 8:00–9:50 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Optometrie (program LF, N-OPTO)
- Optometrie (program LF, N-SZ)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
- Cíle předmětu
- Předmět slouží studentům k základní orientaci při vstupu do rozsáhlé problematiky učitelské profese. Studenti porozumí základnímu obsahu a terminologií pedagogiky tak, aby ji mohli používat nejen v navazujících předmětech, ale především při soustavné kultivaci svého profesního smýšlení. Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy a teoriemi pedagogiky. Studium předmětu má ukázat vztahy pedagogiky k ostatním společenskovědním oborům a naznačit možnosti využívaní pedagogických poznatků v práci učitelů. Absolvování tohoto předmětu je předpokladem ke studiu dalších pedagogických disciplín.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení:
Na konci kurzu bude student schopen:
• rozumět základnímu obsahu a terminologií pedagogiky;
• číst běžné pedagogické texty pro pedagogy a tvořivě jim rozumět;
• odlišit poznatky akademické pedagogiky od běžných lidových pedagogických poznatků. - Osnova
- Hlavní témata:
- 1. Pedagogika jako vědní obor.
- 2. Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní kategorie a pojmy.
- 3. Proces výchovy a vzdělávání.
- 4. Vybrané modely výchovy a vzdělávání.
- 5. Pedagogické profese a jejich podstata.
- 6. Reflexe a sebereflexe pedagoga. Profesní portfolio.
- 7. Žák ve škole, vybrané charakteristiky žáků (gender, sociální status).
- 8. Národní kurikulum. Vzdělávací standardy.
- 9. Škola jako instituce, organizace, pospolitost.
- 10. Školský systém v České republice.
- 11. Výsledky a efekty vzdělávání.
- 12. Edukační aspekty inkluze, diverzita (inkluze).
- 13. Distanční výuka: Esej na téma "dobrý učitel".
- 14. Distanční výuka: Jak využívat poznatků z pedagogiky a psychologie.
- 15. Distanční výuka: Profesní portfolio pedagoga.
- Literatura
- JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001, 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
- Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě, tvorba a hodnocení eseje
- Metody hodnocení
- písemný test (k absolvování předmětu je třeba 70% správných odpovědí)
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2019/MPMP071