LF:MPMP071 Úvod do moderní ped. - Informace o předmětu
MPMP071 Úvod do moderní pedagogiky
Lékařská fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Beneš, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník) - Garance
- PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 9:20–11:00 učebna 36
- Předpoklady
- žádné, jedná se o úvod do pedagogiky jako vědecké disciplíny
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Optometrie (program LF, N-SZ)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
- Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
- Cíle předmětu
- Úvod do moderní pedagogiky je úvodním předmětem ve studiu učitelského minima. Seznamuje studenty s pedagogikou jako vědeckou disciplínou, jejími základními kategoriemi (eduakce, výchova, vzdělávání, cíle, metody, prostředky, podmínky, subjekty edukace, kurikulum atd.), strukturou pedagogických disciplín, metodologií, problémy,které pedagogika řeší. Diskutovány jsou současné trendy v oblasti vzdělávání a školství (RVP, nový školský zákon, integrace aj.). Studenti jsou seznámeni se strukturou českého školského systému a s rozličnými koncepcemi vzdělávání, alternativními směry a trendy ve vývoji vzdělávání a školských systémů v rámci EU. Cílem předmětu je porozumět základním pojmům studované disciplíny a použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku.
- Osnova
- Pedagogika jako vědní disciplína. Předmět pedagogiky (výchova). Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín). Význam pedagogiky pro společnost (teoretický a praktický). Výchova, pojetí výchovy (významná sociální činnost, rozvoj základních kvalit osobnosti, příprava jedince pro sociální role, rozvoj v kulturních oblastech - složky výchovy). Obecné rysy výchovy. Etapy výchovy. Možnosti a hranice výchovy. Základní pedagogické kategorie (cíle, obsah, formy, prostředky, podmínky, činitelé, principy, výchova, vyučování, učení). Základy pedagogického výzkumu, výzkumné metody. LITERATURA - literatura základní , tematicky členěná, www-odkazy viz elektronické studijní materiály k předmětu
- Literatura
- JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001, 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
- POSPÍŠIL, Radek a Kateřina VLČKOVÁ. Úvod do pedagogiky. E-Portál. Brno: MU, 2006, roč. 1, č. 1, s. 1-88. ISSN 1802-128X. E-Portál MU info
- Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě
- Metody hodnocení
- písemný test má 15 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 12 otázek správně, zápočet
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2016/MPMP071