LF:BHED031p Ed v práci d. hygienistky - p. - Informace o předmětu
BHED031p Edukace v práci dentální hygienistky - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 15. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Igor Kuba (pomocník) - Garance
- PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Silvie Koutná
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 5. 10. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 12. 10. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 19. 10. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 26. 10. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 2. 11. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 9. 11. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 16. 11. 7:00–8:40 F01B1/309
- Předpoklady
- BHOH0251p Orální hygiena I - přednáška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dentální hygiena (program LF, B-DEHY)
- Dentální hygienistka (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi vědomosti v oblasti výchovy a vzdělávání jedince i skupiny obyvatelstva ve zdraví i nemoci a vést ho k všestrannému nazírání na jevy ve vztahu k pedagogice, dentální hygieně, stomatologii, medicíně a psychologii. Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročit ve své klinické praxi. Cíle předmětu: - identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - realizovat edukaci v rámci poskytované péče;
- Výstupy z učení
- Student bude schopen: - definovat základní pojmy - vysvětlit, popsat a aplikovat zákony učení - formulovat edukační cíle (kognitivní, afektivní, psychomotorické). - popsat jednotlivé metody, formy edukace, didaktické prostředky včetně jejich silných i slabých stránek - projektovat a hodnotit edukační proces vzhledem k věkovým i individuálním zvláštnostem.
- Osnova
- Přednášky: • Pedagogika jako věda - vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru; základní terminologie. • Principy učení, učební styly, pedagogická diagnostika. • Formy edukace. • Metody edukace. • Učební pomůcky a didaktická technika. • Didaktické zásady. • Faktory ovlivňující edukační proces. Bariery při edukaci. • Osobnost a role edukátora. Osobnost edukanta a specifické zvláštnosti (handicap, věk, cizinci). • Edukační proces – charakteristika, fáze. • Vymezení a formulace edukačních cílů. • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. • Faktory ovlivňující edukační proces. Bariéry při edukaci. • Dokumentace edukačního procesu. • Využití edukačních standardů v práci zdravotníka.
- Literatura
- povinná literatura
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
- neurčeno
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 232 stran. ISBN 9788024754468. URL info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
- PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010, 323 s. ISBN 9788073575816. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 135 stran. ISBN 9788024725802. URL info
- PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
- JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
- Výukové metody
- přednáška - diskuse
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Informace učitele
- Podmínky ukončení předmětu: • aktivní účast studentů ve výuce (omluvená absence studenta - 1x/semestr tj. 2 vyučovací hodiny); • předmět je ukončen ústní zkouškou z obsahu předmětu, sylabus otázek je vložen ve studijních materiálech. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, zaměřen je na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení zdravotníka - dentální hygienistky na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Studentům jsou k dispozici dvě interaktivní osnovy (Edukace a Komunikace ve zdravotnictví) a prezentace z výuky, nahrané ve studijních materiálech daného předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- BHOH0554c Orální hygiena IV - cvičení
BHOH0453p && BHOH0453c && BHED031p && BHED031c && BHPS031p && BHPS031c - BHOH0554p Orální hygiena IV - přednáška
BHOH0453p && BHOH0453c && BHED031p && BHED031c && BHPS031p && BHPS031c - BHOP0565x Odborná praxe V
BHOP0464x && BHED031p && BHED031c && BHPS031p && BHPS031c && BHET031s
- BHOH0554c Orální hygiena IV - cvičení
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2020/BHED031p