IAJ01 Fonetika a fonologie 1A - AJ

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Petra Pašalov (cvičící)
Mgr. Barbora Veselá (cvičící)
Mgr. Žaneta Voldánová (cvičící)
Mgr. Eva Zavadilová (cvičící)
Mgr. Bc. Šárka Dohnalová (pomocník)
Garance
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IAJ01/OS01: Pá 20. 9. 8:00–11:50 učebna 56, So 12. 10. 8:00–11:50 učebna 64, Pá 1. 11. 8:00–11:50 učebna 56, E. Zavadilová
IAJ01/OS02: Pá 18. 10. 8:00–11:50 respirium (5. nadzemní podlaží), So 26. 10. 8:00–11:50 učebna 12, Pá 15. 11. 8:00–11:50 respirium (5. nadzemní podlaží), E. Zavadilová
IAJ01/01: St 16:00–17:50 učebna 5, Ž. Voldánová
IAJ01/02: Čt 18:00–19:50 učebna 12, Ž. Voldánová
IAJ01/03: Čt 13:00–14:50 učebna 12, P. Pašalov
IAJ01/04: Út 10:00–11:50 respirium (5. nadzemní podlaží), P. Pašalov
IAJ01/05: Po 11:00–12:50 respirium (5. nadzemní podlaží), P. Pašalov
Předpoklady
NOW( IAJ02 Jazyková cvičení 1A - AJ )
level B1 according to SERRJ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Students will be able to transcribe basic words and phrases, to read transcription and to pronounce sounds in native-like way. Students are also trained to transcribe heard and seen text, and to enhance their ability to transfer our classroom materials to the primary school environment. Learning how "to practise self-study" is a crucial part of this course. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
Výstupy z učení
The student: - is able to transcribe basic words and phrases; - is able to read transcription and to pronounce sounds based on IPA; - is able to transfer classroom materials to the primary school environment - is able to self-study and reflect on her/his pronunciation Learning about phonetics and phonology can help students become better pronunciation models, get familiar with teaching English pronunciation and prepare better for possible opportunities of teaching English to their future pupils.
Osnova
  • Topics: 1. Phonemic chart 2. Vowels 3. Diphthongs 4. Consonants 5. Word stress 6. Linking 7. Poems and how to prepare reading these 8. Jazz Chants and how to create them 9. Children´s books and how to prepare reading these 10. How to transfer our classroom materials to the primary school environment
Literatura
    doporučená literatura
  • HANCOCK, Mark. English Pronunciation In Use: Elementary. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-340-95877-3. info
  • OAKLANDOVÁ, Gabriela. A workbook of English pronunciation for teachers. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 60 s. ISBN 8021035188. info
  • VAUGHAN-REES, Michael. Test your pronunciation. Essex: Penguin English, 2002, 90 s. ISBN 058246904X. info
  • GRAHAM, Carolyn. Jazz chants for children. Illustrated by Anna Veltfort. Oxford: Oxford University Press, 1979, xi, 84. ISBN 0195024966. info
    neurčeno
  • WELLS, J. C. Longman pronunciation dictionary. 3rd ed. Harlow: Pearson Education Limited, 2008, xxxvii, 92. ISBN 9781405881173. info
  • HEWINGS, Martin. English pronunciation in use : self-study and classroom use. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, 192 s. ISBN 9780521619608. info
Výukové metody
Pairwork and group work, homestudy, drills, individual projects, one-to-one consultations, observations.
Metody hodnocení
Requirements: 1) reading progress - 2x (1 - try out; 2 - min 80%) 2) vocabulary cards - words that you found you had learnt wrong (min 20) 3) test (min 70%)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Interaktivní osnova (kombinované studium): https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/IAJk01/index-oBMXRy.qwarp AI: In the course, the use of AI is permitted for learning but not for cheating. It is acceptable to use AI for brainstorming ideas, basic proofreading, and suggestions for improvement. It is unacceptable to have a text generated, translated or reformulated. Remember to acknowledge all innovative ideas that are not yours. For generated ideas, use in-text citations. At the end of each assignment, state how you worked/did not work with AI. When in doubt, consult your teacher.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IAJ01