PdF:MSBK_HC4 Hudební činnosti 4 - Informace o předmětu
MSBK_HC4 Hudební činnosti 4
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- MSBK_HC3 Hudební činnosti 3
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je:osvojit si základní hudebně-pohybové prvky; seznámit se s hudebně-vyjadřovacími prostředky a uplatňovat je při rozvoji poslechových dovedností; využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
- Osnova
- Činnosti hudebně-pohybové a poslechové Taneční a pohybová hra Elementární pohybové prvky – hra na tělo, napodobovací hry, dirigování Pohybové vyjádření obsahu literární předlohy, pohádky - improvizace Činnosti poslechové Postup při osvojování elementárních hudebně-vyjadřovacích prostředků v propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními, hudebně-pohybovými. Požadavky k zápočtu: 1. výběr 3 elementárních poslechových skladbiček, hra na klavír, rozbor se zaměřením na elementární hudebně-vyjadřovací prostředky v propojení s pohybem a hrou na nástroje OI Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu) HERDEN, Jaroslav-JENČKOVÁ, Eva-KOLÁŘ, Jiří.Hudba pro děti. Karolinum, Praha, 1992, 158 s. KURKOVÁ,Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. SPN, Praha1981, 73 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchovy v 1. – 5. ročníku základní školy. Brno, 1983, 68 s. JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb.ORLICE, Hradec Králové, 1997, 55 s. KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. MU, Brno 2005, 48 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s.
- Literatura
- TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Aspekty hudební předškolní výchovy v Evropě. 2005. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně tvořivá hra-prostředek integrativního pojetí hudebního vzdělávání. 2005. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Illustrated by Josef Paleček. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. ISBN 807178477X. info
- HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč :o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 89 s. ISBN 80-7183-126-3. info
- HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme :posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1994, 119 s. ISBN 80-85827-56-5. info
- HERDEN, Jaroslav. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 106 s. info
- Výukové metody
- Praktické osvojování námětů pro rozvoj poslechových dovedností a pohybových prvků.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář; Požadavky k zápočtu: výběr 3 elementárních poslechových skladbiček, hra na klavír, rozbor se zaměřením na elementární hudebně-vyjadřovací prostředky v propojení s pohybem a hrou na nástroje OI
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/MSBK_HC4