MSBK_HC4 Hudební činnosti 4

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_HC4/01: Pá 17. 2. 8:00–9:50 učebna 21, Pá 24. 2. 18:00–19:50 učebna 21, Pá 31. 3. 8:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
MSBK_HC3 Hudební činnosti 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: • zná charakteristiku nástrojů OI, dovede je funkčně využívat v propojení s písní, pohybovým prvkem i hudební teorií; • ovládá metodickou řadu pro hru na nástroje rytmické i melodické bicí; • má osvojené způsoby tvoření doprovodu k písním s využitím základních harmonických funkcí; • dovede využít hru na nástroje OI v rámci mezipředmětových vazeb; • ovládá základy hry na sopránovou zobcovou flétnu. • orientuje v problematice činností hudebně-pohybových; • dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; • má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; • dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem – pohádkou; • dovede reflektovat svoji práci vzhledem k individualizovanému předškolnímu vzdělávání; • dovede hodnotit dovednosti dětí vzhledem k jejich dispozicím a možnostem.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; Hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v předškolním vzdělávání. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova – taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování (předtaktí).
Literatura
    doporučená literatura
  • Náhradní obsah: JURKOVIČ, Pavel. Na dávanou, Supraphon, Praha 1987, 52 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v~1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s.
  • Náhradní obsah: VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • Náhradní obsah: EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s.
  • Náhradní obsah: KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • Náhradní obsah: KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993.
  • Náhradní obsah: JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998.
  • Náhradní obsah: ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s~nimi. Praha, Portál, 1999, 152 s. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000, 160 s.
  • Náhradní obsah: KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014.
  • Náhradní obsah: COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň – doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického a melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Ručně vyrobený hudební nástroj ze zbytkových, recyklovatelných či přírodních materiálů. Práce na učitelském portfoliu k hudebním činnostem v PV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní, 1 píseň v úpravě pro malé děti (h1, a1, g1, c2, d2)) se zachováním rytmu. c) 10 lidových písní, 4 umělé písně: zpěv, hra na klavír – transpozice 1 lidové písně o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). d) 2 říkadla/básničky – doprovod rytmický či pohybové ztvárnění. e) zpracování partitury ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. f) Ručně vyrobený hudební nástroj ze zbytkových, recyklovatelných či přírodních materiálů. g) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HČ.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.