MSBK_HC4 Hudební činnosti 4

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
MSBK_HC3 Hudební činnosti 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:osvojit si základní hudebně-pohybové prvky; seznámit se s hudebně-vyjadřovacími prostředky a uplatňovat je při rozvoji poslechových dovedností; využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • Činnosti hudebně-pohybové a poslechové Taneční a pohybová hra Elementární pohybové prvky – hra na tělo, napodobovací hry, dirigování Pohybové vyjádření obsahu literární předlohy, pohádky - improvizace Činnosti poslechové Postup při osvojování elementárních hudebně-vyjadřovacích prostředků v propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními, hudebně-pohybovými. Požadavky k zápočtu: 1. výběr 3 elementárních poslechových skladbiček, hra na klavír, rozbor se zaměřením na elementární hudebně-vyjadřovací prostředky v propojení s pohybem a hrou na nástroje OI Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu) HERDEN, Jaroslav-JENČKOVÁ, Eva-KOLÁŘ, Jiří.Hudba pro děti. Karolinum, Praha, 1992, 158 s. KURKOVÁ,Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. SPN, Praha1981, 73 s. KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchovy v 1. – 5. ročníku základní školy. Brno, 1983, 68 s. JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb.ORLICE, Hradec Králové, 1997, 55 s. KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. MU, Brno 2005, 48 s. PACOVSKÁ,Květa. Muzikanti, co děláte?,Panton, 1988, 51 s.
Literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Aspekty hudební předškolní výchovy v Evropě. 2005. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 s. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně tvořivá hra-prostředek integrativního pojetí hudebního vzdělávání. 2005. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Illustrated by Josef Paleček. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 154 s. ISBN 807178477X. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč :o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 89 s. ISBN 80-7183-126-3. info
  • HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme :posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1994, 119 s. ISBN 80-85827-56-5. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 106 s. info
Výukové metody
Praktické osvojování námětů pro rozvoj poslechových dovedností a pohybových prvků.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář; Požadavky k zápočtu: výběr 3 elementárních poslechových skladbiček, hra na klavír, rozbor se zaměřením na elementární hudebně-vyjadřovací prostředky v propojení s pohybem a hrou na nástroje OI
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.