NJ_G500 Lingvistické koncepty pro učitele němčiny

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/0/0. 6 hodin v kombinované formě. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G500/Kombi01: Pá 21. 2. 13:00–13:50 učebna 63, Pá 7. 3. 13:00–13:50 učebna 63, Pá 21. 3. 13:00–13:50 učebna 63, Pá 4. 4. 13:00–13:50 učebna 63, Pá 25. 4. 13:00–13:50 učebna 63, Pá 9. 5. 13:00–13:50 učebna 63, T. Káňa, R. Wagner
NJ_G500/Prez01: St 16:00–16:50 učebna 72, T. Káňa, R. Wagner
Předpoklady
Deutsch auf dem Niveau B1+ (Vorelesungen und Kommunikation ausschließlich in deutscher Sprache); Linguistische Kenntnisse: Philologie - Bachelor (Lehramt oder Germanistik)

Němčina na úrovni B1+ (přednáška i komunikace probíhají výhradně německy); znalosti lingvistiky na úrovni absolutoria bakalářského studia jazyka (ve vzděklávání nebo filologie)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Deutsch
Vermittlung von breit gefächerten Kenntnissen zur Linguistik mit Blick auf deren Relevanz für den Fremdsprachenunterricht; Grundlegung einer kritischen Haltung zur Sprachnorm und zum sprachlichen Usus; Erwerb der Fähigkeit, sich selbst Informationen zur Sprache aus authentischen Quellen zu beschaffen
Česky
Zprostředkování přehledu o lingvistice, jejím významu pro výuku cizího jazyka; upevnění kritického postoj k jazykové normě a k jazykovému úzu; získání schopnosti čerpat vědomosti o jazyce z autentických zdrojů
Výstupy z učení
Deutsch
Nach dem erfolgreichen Abschluss der Lehrveranstaltung
- verfügen die Studenten und Studentinnen über einen globalen Überblick über die Linguistik und ihrer Bedeutung für den Fremdsprachenunterricht;
- sie können einzelne sprachwissenschaftliche Disziplinen charakterisieren, auf denen die moderne Fremdsprachendidaktik aufbaut;
- sie haben eine kritische Einstellung zu sprachlichen Normen;
- sie sind fähig, Kenntnisse über die Sprache und einzelne sprachliche Phänomene aus authentischen Quellen abzuleiten.
Česky
Po úspěšném absolvování předmětu studentky a studenti
- mají globální přehled o lingvistice a jejím významu pro výuku cizího jazyka;
- dovedou jmenovat a charakterizovat lingvistické disciplíny, na nichž staví moderní didaktika cizích jazyků;
- mají kritický postoj k jazykové normě a k jazykovému úzu;
- jsou schopni čerpat vědomosti o jazyce z autentických zdrojů.
Osnova
  • Deutsch
    1. Sprache als grundlegendes Kommunikationsmittel und die Probleme ihrer Erforschung: grundlegende Ansätze zur Beschreibung von Sprache, ihre Merkmale und Unterschiede zwischen ihnen, Normen
  • 2. Bedeutung der Linguistik für die Fremdsprachendidaktik: die wichtigsten theoretischen Disziplinen, aus denen die Didaktik und Methodik des Sprachunterrichts schöpft (z.B. Pragmatik, Textlinguistik, Soziolinguistik)
  • 3. Anwendung von linguistischen Konzepten im Fremdsprachenunterricht (am Beispiel der morphologischen Wortstruktur und der Valenzchunks)
  • 4. Theoretische linguistische Disziplinen, ihr Gegenstand, Terminologie und Bedeutung für den Sprachunterricht und das Sprachenlernen; grundlegende einschlägige Literatur
  • 5.Semantik und Semiotik und ihre Rollen in der interkulturellen Kommunikation
  • 6. Pragmatik und Pragmalinguistik, ihre Bedeutung im Fremdsprachenerwerb; Bezug zum GERR
  • 7. Sprachliche Spezifika des Deutschen; soziolinguistische Ansätze, Vergleich mit dem Tschechischen/Slowakischen
  • 8. Quellen und Instrumente für die Sprach(en)forschung; ihre Anwendung im Unterricht
  • 9. Grundkenntnisse des Spracherwerbs und der Entwicklung des Deutschen als Erst- und Fremdsprache
  • Česky
    1. Jazyk jako základní komunikační prostředek a problematika jeho výzkumu: základní přístupy k popisu jazyka, jejich charakteristiky a rozdíly mezi nimi, normy
  • 2. Význam lingvistiky pro didaktiku cizího jazyka: hlavní teoretické disciplíny, ze kterých didaktika a metodologie výuky jazyka čerpá (před. pragmatika, textová lingvistika, sociolingvistika)
  • 3. Aplikace lingvistických koncepcí ve výuce cizího jazyka (na příkladu morfologické strukturace slova a valenčních chunků)
  • 4. Teoretické lingvistické disciplíny, jejich předmět, terminologie a význam pro výuku jazyků a učení se cizím jazykům; základní relevantní literatura
  • 5. Sémantika a sémiotika, jejich role v interkulturní komunikaci
  • 6. Pragmatický pohled na jazyk: jazyk jako nástroj konání, příp. manipulace; mluvní akty a jejich realizace
  • 7. Jazyková a pragmatická specifika němčiny, sociolingvistické aspekty němčiny; srovnání s češtinou/slovenštinou
  • 8. Zdroje a nástroje lingvistického výzkumu, moderní výstupy a aplikace pro výuku
  • 9. Základní znalosti o osvojování si jazyka a vývoji němčiny jako prvního a cizího jazyka
Literatura
    povinná literatura
  • IMHASLY, Bernard, Bernhard MARFURT a Paul R. PORTMANN-TSELIKAS. Konzepte der Linguistik : eine Einführung. Wiesbaden: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 1979, 238 s. ISBN 3799707182. info
    neurčeno
  • HORSTMANN, Susanne, Julia SETTINIERI, Dagmar FREITAG a Susanne RUMMEL. Einführung in die Linguistik DaF/DaZ. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2020, 351 stran. ISBN 9783825247508. info
Výukové metody
Vorlesung / přednáška
Metody hodnocení
Deutsch
Die Vorlesung schließt mit einer Klausur und einem anschließenden Prüfungsgespräch. Voraussetzung für die Zulassung zum Prüfungsgespräch ist ein positives Ergebnis bei der Klausur (mindestens 60% der Gesamtpunktzahl).

Česky
Písemný test a ústní zkouška na konci semestru. Absolvování testu je podmínkou k přístupu k ústní části.
Náhradní absolvování
Deutsch
Es wird empfohlen, den E-Learning-Kurs im IS zu verfolgen und regelmäßig die angegebene Begleitlektüre zu lesen, gegebenenfalls die gestellten Aufgaben zu bearbeiten und sich an den Diskussionen in den Foren zu beteiligen. Bei Bedarf kann die Abschlussklausur auch am PC in Distanzform absolviert werden. Für die mündlichen Prüfungen lassen sich Sondertermine nach der Rückkehr an die PdF MU vereinbaren. Bitte kontaktieren Sie die Dozenten!

Česky
Doporučujeme sledovat interaktivní osnovu pro kombinované studium a průběžně pročítat materiály, podle pokynů (z hodiny na hodinu) plnit úkoly, vyplňovat všechny (i fakultativní) Odpovědníky a zapojovat se do diskusních fór, pokud budou nastavena. Test na PC je možné napsat i v~náhradním termínu, termíny ústní zkoušky stanovíme individuálně po návratu.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Deutsch
Die parallele Teilnahme an der Übung zur Vorlesung NJ_G511 wird empfohlen. Hier besteht die Möglichkeit, Fragen zum Stoff zu klären und für die Klausur zu üben.
Zur Prüfung: Die Ergebnisse der Klausur werden im IS/Notizblock veröffentlicht; bei Erreichen der Mindestpunktzahl von 60% können sich die Prüfungskandidaten zu den mündlichen Prüfungen anmelden; die mündliche Prüfung muss bei BEIDEN Dozenten abgelegt werden; für Einzelheiten, s. "interaktivni osnova".
Um den Lernprozess bei Studierenden im kombinierten Studium zu verbessern und die Reflexion der Studierenden über den Lernprozess anzuregen, finden entsprechende Diskussionen und Gespräche während der im Stundenplan vorgesehenen Kontaktstunden statt. Zusätzlich zu den Treffen während der Kontaktstunden können die Studierenden die Dozenten jederzeit per E-Mail bzw. auch MS-Teams kontaktieren.

Česky
Doporučujeme zápis předmětu NJ_G511 Cvičení k lingvistickým konceptům pro učitele němčiny, kde je možnost nácviku závěrečné zkoušky.
Ke zkoušce a hodnocení: Výsledky písemné části se zapisují do poznámkového bloku. Po dosažení minimáního počtu bodů za písemnou část se lze přihlásit k ústní části. Ústní část každý musí absolvovat u obou vyučujících. Další podrobnosti jsou uvedeny v osnově předmětu.
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím e-mailu, příp. přes MS-Teams.

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ_G500/02Kombi.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
K předmětu se nabízí cvičení (NJ_G511).
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/NJ_G500