PdF:NJ_G500 Lingvistické koncepty - Informace o předmětu
NJ_G500 Lingvistické koncepty pro učitele němčiny
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 12 hodin v kombinované formě. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_G500/Kombi01: Pá 2. 3. 11:10–11:55 učebna 63, Pá 16. 3. 11:10–11:55 učebna 63, Pá 6. 4. 11:10–11:55 učebna 63, Pá 20. 4. 11:10–11:55 učebna 63, Pá 4. 5. 11:10–11:55 učebna 63, T. Káňa, R. Wagner
NJ_G500/Prez01: Čt 15:45–16:30 učebna 58, T. Káňa, R. Wagner - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Zprostředkování suverénního přehled o lingvistice, jejím významu pro výuku cizího jazyka; upevní kritického postoj k jazykové normě a k jazykovému úzu; získání schopnosti čerpat vědomosti o jazyce z autentických zdrojů
- Výstupy z učení
- Nach dem erfolgreichen Abschluss des Kurses - verfügen die können die Studenten und Studentinnen über einen globalen Überblick über die Linguistik und ihrer Bedeutung für den Fremdsprachenunterricht; - sie können einzelne sprachwissenschaftliche Disziplinen charakterisieren, auf denen die moderne Fremdsprachendidaktik aufbaut; - sie haben eine kritische Einstellung zu sprachlichen Normen; - sie sind fähig Kenntnisse über die Sprache und typische sprachliche Phänomene aus authentischen Quellen ableiten.--- Po úspěšném absolvování předmětu studentky a studenti - mají globální přehled o lingvistice a jejím významu pro výuku cizího jazyka; - dovedou jmenovat a charakterizovat lingvistické disciplíny, na nichž staví moderní didaktika cizích jazyků; - mají kritický postoj k jazykové normě a k jazykovému úzu; - jsou schopni čerpat vědomosti o jazyce z autentických zdrojů.
- Osnova
- 1. Jazyk jako základní komunikační prostředek a problematika jeho výzkumu: základní přístupy k popisu jazyka, jejich charakteristiky a rozdíly mezi nimi, normy (1. týden)
2. Význam lingvistiky pro didaktiku cizího jazyka: hlavní teoretické disciplíny, ze kterých didaktika a metodologie výuky jazyka čerpá (před. pragmatika, textová lingvistika, sociolingvistika) (2. a 3. týden) - 3. Aplikace lingvistických koncepcí ve výuce cizího jazyka (na příkladu rodu a valenčních chunků) (4. a 5. týden)
- 4. Teoretické lingvistické disciplíny, jejich předmět, terminologie a význam pro výuku jazyků a učení se cizím jazykům; základní relevantní literatura (6. a 7. týden)
- 5. Sémantika a sémiotika, jejich role v interkulturní komunikaci (8. týden)
- 6. Pragmatický pohled na jazyk: jazyk jako nástroj konání, příp. manipulace; mluvní akty a jejich realizace (9. týden)
- 7. Jazyková a pragmatická specifika němčiny, sociolingvistické aspekty němčiny; srovnání s češtinou/slovenštinou (11. týden)
- 8. Zdroje a nástroje lingvistického výzkumu, moderní výstupy a aplikace pro výuku (11. a 12. týden)
- 1. Jazyk jako základní komunikační prostředek a problematika jeho výzkumu: základní přístupy k popisu jazyka, jejich charakteristiky a rozdíly mezi nimi, normy (1. týden)
- Literatura
- Buttaroni, S. (ed.) (2011): Wie Sprache funktioniert. Einführung in die Linguistik für Pädagoginnen und Pädagogen. Baltmannsweiler: Schneidre.
- Heringer, H. J. (2012): Valenz auf die Füße gestellt? In: Fischer, K., Mollica, F. (eds.): Valenz, Konstruktion, und Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main: Peter Lang, s. 169–180.
- Rogina, I. (2010): Das Genus der Substantive – Überlegungen aus der fremdsprachlichen Lern- und Erwerbssicht. In: Deutsch als Fremdsprache, 47 (3), s. 151–159.
- Pragmalinguistik : Grundlagen, Anwendungen, Probleme. Edited by Peter Ernst. Berlin: Walter de Gruyter, 2002, x, 210. ISBN 9783110170139. info
- BEAUGRANDE, Robert-Alain. Einfuhrung in die Textlinguistik. Tubingen: Niemeyer, 1981, 290 s. ISBN 3-484-22028-7. info
- Výukové metody
- přednáška / Vorlesung
- Metody hodnocení
- Die Vorlesung schließt mit einer Klausur und einem anschließenden Prüfungsgespräch. Voraussetzung für die Zulassung zum Prüfungsgespräch ist ein positives Ergebnis bei der Klausur (mindestens 60% der Gesamtpunktzahl).
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka.. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/NJ_G500