NJ_G500 Lingvistické koncepty pro učitele němčiny

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/0/0. 6 hodin v kombinované formě. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Deutsch auf dem Niveau B1+ (Vorelesungen und Kommunikation ausschließlich in deutscher Sprache); Linguistische Kenntnisse: Philologie - Bachelor (Lehramt oder Germanistik)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Deutsch
Vermittlung von breit gefächerten Kenntnissen zur Linguistik mit Blick auf deren Relevanz für den Fremdsprachenunterricht; Grundlegung einer kritischen Haltung zur Sprachnorm und zum sprachlichen Usus; Erwerb der Fähigkeit, sich selbst Informationen zur Sprache aus authentischen Quellen zu beschaffen
Česky
Zprostředkování přehledu o lingvistice, jejím významu pro výuku cizího jazyka; upevnění kritického postoj k jazykové normě a k jazykovému úzu; získání schopnosti čerpat vědomosti o jazyce z autentických zdrojů
Výstupy z učení
Deutsch
Nach dem erfolgreichen Abschluss der Lehrveranstaltung
- verfügen die Studenten und Studentinnen über einen globalen Überblick über die Linguistik und ihrer Bedeutung für den Fremdsprachenunterricht;
- sie können einzelne sprachwissenschaftliche Disziplinen charakterisieren, auf denen die moderne Fremdsprachendidaktik aufbaut;
- sie haben eine kritische Einstellung zu sprachlichen Normen;
- sie sind fähig, Kenntnisse über die Sprache und einzelne sprachliche Phänomene aus authentischen Quellen abzuleiten.
Česky
Po úspěšném absolvování předmětu studentky a studenti
- mají globální přehled o lingvistice a jejím významu pro výuku cizího jazyka;
- dovedou jmenovat a charakterizovat lingvistické disciplíny, na nichž staví moderní didaktika cizích jazyků;
- mají kritický postoj k jazykové normě a k jazykovému úzu;
- jsou schopni čerpat vědomosti o jazyce z autentických zdrojů.
Osnova
  • Deutsch
    1. Sprache als grundlegendes Kommunikationsmittel und die Probleme ihrer Erforschung: grundlegende Ansätze zur Beschreibung von Sprache, ihre Merkmale und Unterschiede zwischen ihnen, Normen
  • 2. Bedeutung der Linguistik für die Fremdsprachendidaktik: die wichtigsten theoretischen Disziplinen, aus denen die Didaktik und Methodik des Sprachunterrichts schöpft (z.B. Pragmatik, Textlinguistik, Soziolinguistik)
  • 3. Anwendung von linguistischen Konzepten im Fremdsprachenunterricht (am Beispiel der morphologischen Wortstruktur und der Valenzchunks)
  • 4. Theoretische linguistische Disziplinen, ihr Gegenstand, Terminologie und Bedeutung für den Sprachunterricht und das Sprachenlernen; grundlegende einschlägige Literatur
  • 5.Semantik und Semiotik und ihre Rollen in der interkulturellen Kommunikation
  • 6. Pragmatik und Pragmalinguistik, ihre Bedeutung im Fremdsprachenerwerb; Bezug zum GERR
  • 7. Sprachliche Spezifika des Deutschen; soziolinguistische Ansätze, Vergleich mit dem Tschechischen/Slowakischen
  • 8. Quellen und Instrumente für die Sprach(en)forschung; ihre Anwendung im Unterricht
  • 9. Grundkenntnisse des Spracherwerbs und der Entwicklung des Deutschen als Erst- und Fremdsprache
  • Česky
    1. Jazyk jako základní komunikační prostředek a problematika jeho výzkumu: základní přístupy k popisu jazyka, jejich charakteristiky a rozdíly mezi nimi, normy
  • 2. Význam lingvistiky pro didaktiku cizího jazyka: hlavní teoretické disciplíny, ze kterých didaktika a metodologie výuky jazyka čerpá (před. pragmatika, textová lingvistika, sociolingvistika)
  • 3. Aplikace lingvistických koncepcí ve výuce cizího jazyka (na příkladu morfologické strukturace slova a valenčních chunků)
  • 4. Teoretické lingvistické disciplíny, jejich předmět, terminologie a význam pro výuku jazyků a učení se cizím jazykům; základní relevantní literatura
  • 5. Sémantika a sémiotika, jejich role v interkulturní komunikaci
  • 6. Pragmatický pohled na jazyk: jazyk jako nástroj konání, příp. manipulace; mluvní akty a jejich realizace
  • 7. Jazyková a pragmatická specifika němčiny, sociolingvistické aspekty němčiny; srovnání s češtinou/slovenštinou
  • 8. Zdroje a nástroje lingvistického výzkumu, moderní výstupy a aplikace pro výuku
  • 9. Základní znalosti o osvojování si jazyka a vývoji němčiny jako prvního a cizího jazyka
Literatura
    povinná literatura
  • IMHASLY, Bernard, Bernhard MARFURT a Paul R. PORTMANN-TSELIKAS. Konzepte der Linguistik : eine Einführung. Wiesbaden: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 1979, 238 s. ISBN 3799707182. info
Výukové metody
Vorlesung / přednáška
Metody hodnocení
Die Vorlesung schließt mit einer Klausur und einem anschließenden Prüfungsgespräch. Voraussetzung für die Zulassung zum Prüfungsgespräch ist ein positives Ergebnis bei der Klausur (mindestens 60% der Gesamtpunktzahl).
Náhradní absolvování
Doporučujeme sledovat interaktivní osnovu pro kombinované studium a průběžně pročítat materiály, podle pokynů (z hodiny na hodinu) plnit úkoly, vyplňovat všechny (i fakultativní) Odpovědníky a zapojovat se do diskusních fór, pokud budou nastavena. Test na PC je možné napsat i v~náhradním termínu, termíny ústní zkoušky stanovíme individuálně po návratu.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Übung / Cvičení: Doporučujeme zápis předmětu NJ_G511 Cvičení k lingvistickým konceptům pro učitele němčiny, kde je možnost nácviku závěrečné zkoušky. Beurteilung / Hodnocení: Výsledky písemné části se zapisují do poznámkového bloku. Po dosažení minimáního počtu bodů za písemnou část se lze přihlásit k ústní části. Ústní část každý musí absolvovat u obou vyučujících. Další podrobnosti jsou uvedeny v osnově předmětu.
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím e-mailu, příp. přes MS-Teams.

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ_G500/02Kombi.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: každý druhý týden v kombinované formě.
K předmětu se nabízí cvičení (NJ_G511).
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.