NJ_M750 Mezinárodní seminář o jazykové integraci, EDUC Brno-Postupim

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno asynchronně
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Deutschkenntnisse auf dem B1-Niveau

Znalost německého jazyka na úrovni B1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Der Kurs zielt darauf ab, den Studierenden im Studiengang "Lehramt Deutsch" in der Tschechischen Republik (Masaryk-Universität Brno) und Studierenden im Studiengang "Integrative Bildung mit Schwerpunkt auf Sprache und Sprachvielfalt" in Deutschland (Universität Potsdam) die verschiedenen Systeme der Sprachintegration in Deutschland und der Tschechischen Republik bzw. im benachbarten Niederösterreich vorzustellen. Ziele: (a) Erfahrungsaustausch über die Sprachintegration in der Tschechischen Republik und in Deutschland, (b) Wissensaustausch über den Erwerb einer zweiten Sprache in formellen und informellen Kontexten, (c) Förderung der Kompetenzen der Dozenten und der am Projekt beteiligten Studierenden im Umgang mit Online-Tools für den Unterricht.

Kurz si klade za cíl představit různé systémy jazykové integrace studentům kurzu „Učitelství němčiny“ v České republice (Masarykova univerzita Brno) a studentům kurzu „Integrativní vzdělávání se zaměřením na jazyk a jazykovou rozmanitost“ v Německu ( Postupimská univerzita v Německu a České republice a sousedním Dolním Rakousku. Cíle: (a) výměna zkušeností o jazykové integraci v České republice a Německu, (b) výměna znalostí o osvojování druhého jazyka ve formálním i neformálním kontextu, (c) podpora dovedností lektorů a studentů zapojených do projektu při řešení Online nástroje pro výuku.
Výstupy z učení
Erwartete Lernergebnisse: Die Studierenden erhalten grundlegende Einblicke in die (Sprach-) Integration in die Bildungssysteme in der Tschechischen Republik und in Deutschland und können die grundlegenden Merkmale beider Systeme vergleichen. Sie erwerben bzw. vertiefen ihre Kenntnisse zu den Prozessen des Zweitsprachenerwerbs und werden sich der Herausforderungen der Sprachvielfalt im Klassenzimmer bewusst.

Očekávané výstupy z učení: Studenti získají základní přehled o (jazykové) integraci do vzdělávacích systémů v ČR a Německu a mohou porovnat základní rysy obou systémů. Získávají nebo prohlubují své znalosti o procesech osvojování druhého jazyka a uvědomují si výzvy jazykové rozmanitosti ve třídě.
Osnova
  • 6 Vorlesungen (45 Minuten Input und 45 Minuten Online-Diskussion zwischen Dozenten und Studenten / unter Studenten über elektronische Foren) zu folgenden Themen: 1. Sprachliche Integration von Personen mit internationalem Schutz in der Tschechischen Republik (Petr Pytlík, Brno); 2. Phasen des ungesteuerten Zweitspracherwerbs (Roland Wagner, Brno); 3. Mehrsprachigkeit als Herausforderung, Lernziel und Situation im schulischen Kontext (Alice Brychová, Brno); 4. Inklusive Bildung und Sprachvielfalt in Deutschland (Katrin Böhme, Potsdam); 5. Sprachunterricht (Katrin Böhme, Potsdam); 6. Herausforderungen beim Zweitsprachenerwerb von Deutsch in Abhängigkeit von der L1- (Natalia Robak, Potsdam)
  • 6 přednášek (45 minut vstupů a 45 minut online diskuse mezi lektory a studenty / mezi studenty prostřednictvím elektronických fór) na následující témata: 1. Jazyková integrace osob s mezinárodní ochranou v ČR (Petr Pytlík, Brno); 2. Fáze osvojování druhého jazyka (Roland Wagner, Brno); 3. Mnohojazyčnost jako výzva,výukový cíl a situace v kontextu výuky(Alice Brychová, Brno); 4. Inkluzivní vzdělávání a jazyková rozmanitost v Německu (Katrin Böhme, Postupim); 5. Jazykové kurzy (Katrin Böhme, Postupim); 6. Výzvy při osvojování němčiny jako druhého jazyka v závislosti na L1 (Natalia Robak, Potsdam)
Literatura
  • KLEIN, Wolfgang. Zweitspracherwerb : eine Einführung. 3. Aufl. Königstein/Ts.: Athenäum Verlag, 1992, 206 s. ISBN 3895478083. info
Výukové metody
Online-Lernen - synchron und asynchron Video-Vorlesungen, Online-Foren, Treffen Mitte Semester, Projekt-Tag (Plenum)

Online - synchronní a asynchronní Videopřednášky, online fóra, schůzky v polovině semestru, projektový den (plenární zasedání)
Metody hodnocení
Bewertet wird vo allem die aktive Teilnahme eines jeden Studierenden in Online-Foren und beim Projekt-Tag

Hodnotí se především aktivní zapojení každého studenta v online fórech a na projektovém dni
Náhradní absolvování
Im Falle einer Auslandsreise besteht die Möglichkeit, das Fach in Ersatzform zu absolvieren. Einzelheiten zur Möglichkeit der Belegung des Faches im Falle eines Auslandsaufenthaltes finden Sie im interaktiven Lehrplan im Moodle der Universität Potsdam.

Pokud cestujete do zahraničí, máte možnost absolvovat předmět náhradní formou. Podrobnosti o~možnosti absolvování předmětu, pokud pobýváte v~zahraničí, naleznete v~interaktivním učebním plánu v~Moodle University of Potsdam.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Außer dem Projekttag am Endes des Semesters wird Mitte Semester ein verpflichtendes Treffen an der Universität stattfinden - weitere Angaben erhalten Sie beim Einschreiben per E-Mail. This course was created with the support of the EDUC project, co-funded by the Erasmus+ programme of the European Union.

Kromě projektového dne na konci semestru proběhne povinná schůzka na univerzitě v polovině semestru - další informace obdržíte emailem při registraci. Tento kurz vznikl za podpory projektu EDUC, spolufinancovaného z programu Evropské unie Erasmus+.
Studijní opora
https://learning.educalliance.eu/course/view.php?id=354
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: online kurz.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_M750