PdF:SP4MK_S4a1 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SP4MK_S4a1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 1
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Absolvování specializace logopedie a specializace surdopedie. Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student/ka získá teoretické znalosti z oblasti poradenství, diagnostiky a terapie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti; má prohloubené znalosti o intervenci u neurogenních poruch komunikace, dysartrie vývojové i dysartrie získané, afázie. Student/ka má prohloubené znalosti pojmů a metod z oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; umí získané vědomosti použít při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnostika, terapie, prevence); terapie afázie, dysartrie; terapeutické strategie; vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- Klinická logopedie. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. info
- POLOMISOVÁ, Markéta. Problematika afázie. Edited by Evžen Řehulka. 1999, 103 s. info
- MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Praha: Triton, 1998, ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1998, 93 s. ISBN 8085931621. info
- KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997, 229 s. ISBN 80-85875-38-1. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- konzultace, diskuse ve třídě, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Vyžadována 70% účast; závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace Logopedie a Surdopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SP4MK_S4a1