Ze0118 Terénní cvičení ze sociální geografie

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/2.6. 4 dny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jozef Lopuch (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předpokladem jsou znalosti z jednotlivých dílčích socio a ekonomicko-geografických disciplín.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání praktických dovedností nezbytných pro aplikaci socio- a ekonomicko-geografických témat v běžném životě a transformovat je do výuky ve škole. Předpokladem k tomu je využití tradičních geografických metod práce v terénu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat a hodnotit v terénu současné problémy sociálního a ekonomického rozvoje,
- aplikovat výsledky terénního výzkumu do výuky na základní škole.
Osnova
  • Studenti zpracovávají samostatně zadaný modelový problém z oblasti sociální nebo ekonomické geografie, který zahrnuje jak analýzu území, tak následnou syntézu a prezentaci dosažených výsledků. V rámci zpracování výstupu používají běžné metody geografického výzkumu jako např. anketární/dotazníková šetření, řízený rozhovor s vybranými představiteli v navštíveném území, navrhují možná zlepšení a opatření vhodná pro rozvoj dané lokality či regionu. Studenti si předem připravují relevantní podklady pro zadané témata týkající se navštívené lokality/regionu tak, aby společně pokryla celé spektrum sociogeografické problematiky.
Literatura
    neurčeno
  • HOFMANN, Eduard, Pavel KORVAS a Petr POLÁČEK. Multimediální učebnice pro terénní výuku. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2008, 23 s. info
Výukové metody
Terénní výuka, individuální práce.
Metody hodnocení
Předložení a obhajoba práce podle kritérií zadaných na úvodním semináři (téma praxe se každoročně liší).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.