PdF:Ze0118 Terénní cvičení ze sociální ge - Informace o předmětu
Ze0118 Terénní cvičení ze sociální geografie
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/2.6. 4 dny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jozef Lopuch (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem jsou znalosti z jednotlivých dílčích socio a ekonomicko-geografických disciplín.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání praktických dovedností nezbytných pro aplikaci socio- a ekonomicko-geografických témat v běžném životě a transformovat je do výuky ve škole. Předpokladem k tomu je využití tradičních geografických metod práce v terénu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat a hodnotit v terénu současné problémy sociálního a ekonomického rozvoje,
- aplikovat výsledky terénního výzkumu do výuky na základní škole. - Osnova
- Studenti zpracovávají samostatně zadaný modelový problém z oblasti sociální nebo ekonomické geografie, který zahrnuje jak analýzu území, tak následnou syntézu a prezentaci dosažených výsledků. V rámci zpracování výstupu používají běžné metody geografického výzkumu jako např. anketární/dotazníková šetření, řízený rozhovor s vybranými představiteli v navštíveném území, navrhují možná zlepšení a opatření vhodná pro rozvoj dané lokality či regionu. Studenti si předem připravují relevantní podklady pro zadané témata týkající se navštívené lokality/regionu tak, aby společně pokryla celé spektrum sociogeografické problematiky.
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODOVÁ, Hana, Darina MÍSAŘOVÁ, Radek DURNA, Tereza ČEŠKOVÁ a Eduard HOFMANN. Koncepce terénní výuky pro základní školy. Na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 110 s. ISBN 978-80-210-9246-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019. Čítárna Munispace info
- KUNC, Josef, Václav TOUŠEK, Jiří VYSTOUPIL, Petr DANĚK, Pavel KLAPKA, Ondřej MULÍČEK, Daniel SEIDENGLANZ, Zdeněk SZCZYRBA, Michal VANČURA, Antonín VĚŽNÍK, Milan VITURKA a Petr TONEV. Ekonomická a sociální geografie. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2008, 411 s. učebnice vysokých škol. ISBN 978-80-7380-114-4. info
- neurčeno
- HOFMANN, Eduard, Pavel KORVAS a Petr POLÁČEK. Multimediální učebnice pro terénní výuku. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2008, 23 s. info
- Výukové metody
- Terénní výuka, individuální práce.
- Metody hodnocení
- Předložení a obhajoba práce podle kritérií zadaných na úvodním semináři (téma praxe se každoročně liší).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/Ze0118