CJ2BP_JPCj Praktická cvičení ze současné češtiny

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Út 14:20–16:00 učebna 5
Předpoklady
Předpokládá se znalost Pravidel českého pravopisu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na jazykovědné disciplíny Úvod do studia českého jazyka a Fonetika a fonologie českého jazyka a je určen zájemcům o hlubší poznání systému současného českého jazyka. V prvních seminářích se předpokládá prohlubování znalostí o grafické, zvukové a morfologické struktuře jazyka, získaných na základní a střední škole a vysvětlení místa konkrétních jazykových jevů v jazykovém systému. Následovat bude diskuse o nejčastějších nedostatcích v pravopisné a gramatické rovině textů a o metodách jejich odstraňování. Zájemci se mohou hlouběji seznámit s jazykovými jevy probíranými v předmětu Morfologie českého jazyka.
Osnova
  • 1. Jazyk, jazykový systém. Jazykové roviny, jazykovědné disciplíny. 2. Grafická stránka současné češtiny. Nejzávažnější proměny grafické stránky češtiny dříve a v současnosti. 3. Vztah grafické a zvukové stránky češtiny, jeho vývoj. Podstata uzlových jevů současného českého pravopisu, jejich manifestace v konkrétních textech. 4. Pravopisná analýza textu. Pravopisná korektura textu. Schopnost vysvětlit pravopisné jevy a odstranění nejčastějších chyb. Příčiny nejčastějších pravopisných chyb. 5. Uzlové jevy v morfologickém systému současné češtiny. Podstata obtížných morfologických jevů jako důsledek jazykového vývoje. 6. Souvislost pravopisné a morfologické stránky textu. Obtížné jevy morfologického pravopisu. Příčiny nejčastějších chyb, možnosti jejich opravy. 7. Nejčastější problémy pravopisné a morfologické roviny jazyka a jejich zvládnutí ve škole. Nejčastější chyby ve veřejných psaných textech.
Literatura
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla, Helena STRAKOVÁ a František KALANDRA. Cvičení z českého jazyka. Pravopis. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 73 s. ISBN 80-210-2999-4. info
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
Metody hodnocení
Typ výuky: Seminář. Výuka bude probíhat formou jazykových a pravopisných cvičení. Pracovní materiály se budou zadávat v prvním semináři.
Informace učitele
Studijní literatura se bude aktualizovat každý rok.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.