OV7RC_DOV1 Didaktika OV1

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
konzultace 20. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Skácelová (přednášející)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Skácelová
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručná anotace předmětu (cíle SP, obsahové zaměření SP v podobě klíčových slov či témat) Cílem kurzu je rozvíjení základních kompetencí pro výuku občanské výchovy, rozbor Rámcového vzdělávacího programu, obsahová analýza učiva OV. Význam výchovné a formativní složky předmětu.
Osnova
  • Význam a postavení OV v kurikulárních dokumentech a ve školní praxi. Občanské kompetence jako klíčové kompetence Rámcového vzdělávacího programu. Analýza OV jako součásti oblasti Člověk a společnost Bloomova taxonomie a stanovení kompetencí a výstupů vzdělávacího procesu v OV Brunerův koncept struktury vědění a možnosti vyučovací jednotky v OV Příprava na vyučovací hodinu v OV Ukázka a rozbor simulovaných hodin Kritické myšlení, konstruktivismus a jeho využití v OV Metody a jejich specifika v OV
Literatura
  • HRACHOVCOVÁ, Marie. Metodická příručka k učebnici Občanská výchova pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000, 127 s. ISBN 80-7182-094-6. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
Metody hodnocení
1. aktivní a nutná účast a práce v semináři 2. odevzdání seminární práce - Téma podle RVP - vypracování lekcí - odevzdat týden před kolokviem 3. recenze na odbornou literaturu 4. plnění průběžně zadávaných úkolů 5. znalost tématiky při kolokviu - ústní forma
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.