PdF:SPCKC_S4e1 Specialisation 4e - Course Information
SPCKC_S4e1 Specialisation 4e - Teaching Mentally Impaired
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/0/40. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Prerequisites
- Good orientation in the field of study Psychopeadia in the range of state final exams after bachelor studies, knowledge of the system of education of pupils with mild mental retardation.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Course objectives
- Psychopeadia, diagnostics, mild mental retardation, education and upbringing of persons with mild mental retardation, system of schools, special educational centres, special metodologies, alternative forms of communication, pre-professional and professional work with mentally disabled, legislation, social care institutions, charity and non-state organizations. Metodology of teaching.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Charakteristika lehké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 2. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 3. Základní škola praktická. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. 4. Vzdělávací program zvláštní školy. 5. Alternativní vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika. 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 7. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. 8. Učební plán Vzdělávacího programu zvláštní školy. 9. Jednotlivé výchovy na základní škole praktické. 10. Přípravná třída. 11. Didaktické zásady používané na základní škole praktické. 12. Didaktické metody používané na základní škole praktické. 13. Vyučovací formy používané na základní škole praktické. 14. Metodika výuky českého jazyka na základní škole praktické. 15. Metodika výuky matematiky na základní škole praktické. 16. Metodika výuky prvouky na základní škole praktické. 17. Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 18. Profesní příprava jedinců s lehkou mentální retardací. 19. Pracovní uplatnění a dospělost jedinců s lehkou mentální retardací. 20. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 21. Literatura z oblasti psychopedie.
- Literature
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- Assessment methods (in Czech)
- Konzultace, zk.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SPCKC_S4e1