PdF:ZS1BP_CjJA Jazyková analýza textu - Informace o předmětu
ZS1BP_CjJA Jazyková analýza textu
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející) - Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_CjJA/01: Po 9:45–10:30 učebna 11, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/02: Út 12:30–13:15 učebna 34, I. Kolářová
ZS1BP_CjJA/03: St 12:30–13:15 učebna 10, K. Klímová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je syntéza teoretických poznatků i praktických dovedností získaných studiem předmětů Současný český jazyk I až Současný český jazyk V. Student se učí poznávat strukturu textu, pravidla členění textu na dílčí textové jednotky, poznávat funkci jednotek nižších jazykových rovin v souvislosti s jejich pozicí ve výpovědi a textu, ale také hodnotit nedostatky v textové výstavbě a v syntaktické stavbě projevů psaných mluvených. Po procvičení tvaroslovné a pravopisné korektury textu mají studenti prokázat schopnost provést komplexní jazykovou analýzu textu a konkrétních jazykových nedostatků. Seminář může sloužit nejen jako prostředek syntézy dosavadních poznatků, ale může být také průpravou pro didaktiku českého jazyka.
- Osnova
- 1. Text jako jednotka jazykové komunikace. Struktura textu. Základní pojmy. 2. Texty mluvené a psané komunikace, jejich charakteristika. 3. Rozbor konkrétních psaných textů. Kompozice textů, nejčastější nedostatky v kompozici textu, jejich hodnocení. 4. Syntaktická stavba nejmenší textové jednotky, tj. výpovědi. Odchylky v pravidelné stavbě větné a jejich hodnocení. Záměrné odchylky (elipsa, samostatný větný člen apod.) a jejich funkčnost. 5. Nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí projevů psaných. Nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí projevů mluvených (opakování, výplňková slova, vybočení z pravidelné větné stavby apod.). 6. Lexikální jednotky ve výpovědi. Stylistická charakteristika lexikálních prostředků. Nefunkční využití stylově příznakových lexikálních prostředků. 7. Tvaroslovná analýza textu. Nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace a jejich příčiny. Korektura gramatických chyb. Korektura pravopisných chyb v textu. 8. Komplexní jazyková analýza textu. Analýza nedostatků pravopisných, tvaroslovných, lexikálních a syntaktických a jejich vzájemné souvislosti. Stylizační nedostatky v textu.
- Literatura
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Základy stylistiky češtiny. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 89 s. ISBN 80-210-1436-9. info
- HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 stran. URL info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář. Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem pro udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu v zápočtovém týdnu. Test prověřuje znalosti dané osnovou předmětu. Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/ZS1BP_CjJA