ZS1BP_CjJA Jazyková analýza textu

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_CjJA/01: Út 17:35–18:20 učebna 53, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/02: Út 13:00–13:45 učebna 7, I. Kolářová
ZS1BP_CjJA/03: Út 13:55–14:40 učebna 57, I. Kolářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student uplatňuje teoretické poznatky i praktické dovednosti získané studiem předmětů Současný český jazyk I až Současný český jazyk V. V závěru kurzu student:
1. Rozumí struktuře textu, orientuje se v pravidlech členění textu na dílčí textové jednotky,
2. Pozná funkci jednotek nižších jazykových rovin v souvislosti s jejich pozicí ve výpovědi a textu.
3. Dokáže zhodnotit nedostatky v textové výstavbě a v syntaktické stavbě projevů psaných i mluvených.
4. Umí vysvětlit nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace a jejich příčiny.
5. Zvládá korekturu gramatických a pravopisných chyb v textu.
Osnova
  • 1. Text jako jednotka jazykové komunikace. Struktura textu. Základní pojmy. 2. Texty mluvené a psané komunikace, jejich charakteristika. 3. Rozbor konkrétních psaných textů. Kompozice textů, nejčastější nedostatky v kompozici textu, jejich hodnocení. 4. Syntaktická stavba nejmenší textové jednotky, tj. výpovědi. Odchylky v pravidelné stavbě větné a jejich hodnocení. Záměrné odchylky (elipsa, samostatný větný člen apod.) a jejich funkčnost. 5. Nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí projevů psaných. Nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí projevů mluvených (opakování, výplňková slova, vybočení z pravidelné větné stavby apod.). 6. Lexikální jednotky ve výpovědi. Stylistická charakteristika lexikálních prostředků. Nefunkční využití stylově příznakových lexikálních prostředků. 7. Tvaroslovná analýza textu. Nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace a jejich příčiny. Korektura gramatických chyb. Korektura pravopisných chyb v textu. 8. Komplexní jazyková analýza textu. Analýza nedostatků pravopisných, tvaroslovných, lexikálních a syntaktických a jejich vzájemné souvislosti. Stylizační nedostatky v textu.
Literatura
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Základy stylistiky češtiny. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 89 s. ISBN 80-210-1436-9. info
  • HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 stran. URL info
Výukové metody
Ve výuce jsou uplatňovány především metody založené na myšlenkových operacíxh, a to analýze a syntéze. Metody procvičování a upevňování učiva, problémová metoda, metody samostatné a skupinové práce.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem pro udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu, který prověřuje znalosti dané osnovou předmětu. Pro úspěšné udělení zápočtu musí student vyřešit 85 procent úkolů správně. Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.