ZS1BP_CjJA Jazyková analýza textu

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_CjJA/01: Út 15:00–15:50 učebna 54, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/02: Út 14:00–14:50 učebna 54, K. Klímová
ZS1BP_CjJA/03: Út 18:00–18:50 učebna 3, K. Klímová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student uplatňuje teoretické poznatky i praktické dovednosti získané studiem předmětů Současný český jazyk I až Současný český jazyk V.
Cíle semináře:
(a)shrnutí a praktická aplikace získaných poznatků z lingvistických a disciplín, systematická všestranná analýza jazykových textů, zejména z pohledu fonetického, lexikálního, morfologického a pravopisného;
(b) rozvoj schopnosti vhodného užívání slov, sousloví a dalších víceslovných jednotek slovní zásoby, volbě vhodného výrazu mezi výrazy konkurenčními;
(c) rozvoj schopnosti provádět komplexní jazykovou úpravu textu s chybami a nedostatky.
Výstupy z učení
V závěru kurzu student dokáže:
(a) vyhledat příslušný jazykový jev v souvislém textu (výslovnostní jevy, slovní druhy, větu jednoduchou, souvětí...);
(b) posoudit jazykovou správnost a stylizační úroveň textu;
(c) samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory zdůvodnit a vysvětlit.
Osnova
  • 1. Rozbor konkrétních psaných textů. Styl a slohový postup. Kompozice textu.
  • 2. Syntaktická analýza textu. Věta a její struktura. Souvětí.
  • 3. Větné členy, větné vztahy a forma jejich vyjádření.
  • 4. Lexikální jednotky - slova, sousloví, frazémy. Stylistická charakteristika lexikálních prostředků. Významové vztahy v textu (synonymie, antonymie). Slova mnohoznačná.
  • 5. Tvaroslovná analýza textu. Ohebná slova a gramatické kategorie. Poznávání významu a gramatické charakteristiky v textu. Nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace. Korektura gramatických chyb.
  • 6. Zvuková a grafická rovina textu, jejich rozdíly. Konkrétní případy změny hlásek v proudu řeči. Případy asimilace znělosti.
  • 7. Korektura pravopisných chyb v textu.
Literatura
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Základy stylistiky češtiny. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 89 s. ISBN 80-210-1436-9. info
  • HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 stran. URL info
Výukové metody
Ve výuce jsou uplatňovány především metody založené na myšlenkových operacích, a to analýze a syntéze:
- Metody procvičování a upevňování učiva;
- Problémová metoda;
- Metody samostatné a skupinové práce.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář.
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí písemného testu, který prověřuje znalosti dané osnovou předmětu. Pro úspěšné udělení zápočtu musí student vyřešit 85 procent úkolů správně.
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.