PdDR_DZT Diagnostika žáka a třídy

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Diagnostika žáka a třídy je interdisciplinární oblastí, s níž se setkává učitel, ale i badatel. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli účelu diagnostiky žáka a třídy a uměli použít základní diagnostické metody a techniky, včetně interpretace výsledků.
Osnova
  • Předmět a základní pojmy pedagogické diagnostiky. Proces diagnostikování jeho fáze, metody a techniky, výsledky a jejich interpretace. Vztah diagnostikování a výzkumu žáka a třídy. Diagnostikování kognitivní vybavenosti žáka: schopností, vědomostí a dovedností žáků, stylů učení, žákova pojetí učiva, tvořivosti. Metody a techniky diagnostikování testy (příklady různých druhů testů schopností a inteligence), didaktické testy, dotazníky, posuzovací škály, otázky a úlohy, volné písemné práce, pojmové mapy, kresby žáka. Diagnostikování afektivních dispozic a vlastností žáka: postojů, morální vyspělosti, motivovanosti k učení, zájmů a potřeb žáků. Přehled metod a technik diagnostikování, používaných školními a poradenskými psychology, a metod aplikovatelných učitelem. Diagnostikování třídy: vztahů mezi žáky a klimatu školní třídy. Metody a techniky diagnostikování pozorování, rozhovor (individuální a skupinový), sociometrické techniky, dotazníky klimatu školní třídy.
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Navrhnout (popř. vybrat z již dostupných zdrojů) a ověřit (použít) diagnostické metody a techniky k diagnostikování vybraných (studentem zvolených) kognitivních nebo afektivních vlastností (dispozic) žáka nebo metod k diagnostikování třídy. Interpretovat získaná data.
Informace učitele
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Bratislava : Práca, 1999. HRABAL, V., st., HRABAL, V., ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999 LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ZELINA, M. Rozhovor vo výchove, poradenstve a na vyučovaní. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, 1990.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.