PdF:PdDR_DZT Diagnostika žáka a třídy - Informace o předmětu
PdDR_DZT Diagnostika žáka a třídy
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Diagnostika žáka a třídy je interdisciplinární oblastí, s níž se setkává učitel, ale i badatel. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli účelu diagnostiky žáka a třídy a uměli použít základní diagnostické metody a techniky, a výsledky dokázali interpretovat.
- Osnova
- Předmět a základní pojmy pedagogické diagnostiky. Proces diagnostikování jeho fáze, metody a techniky, výsledky a jejich interpretace. Vztah diagnostikování a výzkumu žáka a třídy. Diagnostikování kognitivní vybavenosti žáka: schopností, vědomostí a dovedností žáků, stylů učení, žákova pojetí učiva, tvořivosti. Metody a techniky diagnostikování testy (příklady různých druhů testů schopností a inteligence), didaktické testy, dotazníky, posuzovací škály, otázky a úlohy, volné písemné práce, pojmové mapy, kresby žáka. Diagnostikování afektivních dispozic a vlastností žáka: postojů, morální vyspělosti, motivovanosti k učení, zájmů a potřeb žáků. Přehled metod a technik diagnostikování, používaných školními a poradenskými psychology, a metod aplikovatelných učitelem. Diagnostikování třídy: vztahů mezi žáky a klimatu školní třídy. Metody a techniky diagnostikování pozorování, rozhovor (individuální a skupinový), sociometrické techniky, dotazníky klimatu školní třídy.
- Literatura
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073673260. info
- LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, 161 s. ISBN 9788070419809. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
- ZUBÍKOVÁ, Erika. Didaktické testy a testování ve škole. Edited by Lenka Hloušková. 2000, 96 s. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Didaktické testy. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1996, 26 s. ISBN 8072040189. info
- MOJŽÍŠEK, Lubomír a Ludvík EDELSBERGER. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 161 s. URL info
- Výukové metody
- samostatná práce, konzultace
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Student si zvolí oblast pedagogické diagnostiky, která je ve vztahu tématu jeho disertační práce. Zpracuje přehledovou studii výzkumů provedených ve zvolené oblasti se zaměřením na jejich cíle, metody a výsledky, a provede jejich kritickou analýzu. Přehledová studie je východiskem pro ústní část zkoušky.
- Informace učitele
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Bratislava : Práca, 1999. HRABAL, V., st., HRABAL, V., ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999 LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ZELINA, M. Rozhovor vo výchove, poradenstve a na vyučovaní. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, 1990.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/PdDR_DZT