PdF:PdDR_DZT Diagnostika žáka a třídy - Informace o předmětu
PdDR_DZT Diagnostika žáka a třídy
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Diagnostika žáka a třídy je interdisciplinární oblastí, s níž se setkává učitel, ale i badatel. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli účelu diagnostiky žáka a třídy a uměli použít základní diagnostické metody a techniky, včetně interpretace výsledků.
- Osnova
- Předmět a základní pojmy pedagogické diagnostiky. Proces diagnostikování jeho fáze, metody a techniky, výsledky a jejich interpretace. Vztah diagnostikování a výzkumu žáka a třídy. Diagnostikování kognitivní vybavenosti žáka: schopností, vědomostí a dovedností žáků, stylů učení, žákova pojetí učiva, tvořivosti. Metody a techniky diagnostikování testy (příklady různých druhů testů schopností a inteligence), didaktické testy, dotazníky, posuzovací škály, otázky a úlohy, volné písemné práce, pojmové mapy, kresby žáka. Diagnostikování afektivních dispozic a vlastností žáka: postojů, morální vyspělosti, motivovanosti k učení, zájmů a potřeb žáků. Přehled metod a technik diagnostikování, používaných školními a poradenskými psychology, a metod aplikovatelných učitelem. Diagnostikování třídy: vztahů mezi žáky a klimatu školní třídy. Metody a techniky diagnostikování pozorování, rozhovor (individuální a skupinový), sociometrické techniky, dotazníky klimatu školní třídy.
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Navrhnout (popř. vybrat z již dostupných zdrojů) a ověřit (použít) diagnostické metody a techniky k diagnostikování vybraných (studentem zvolených) kognitivních nebo afektivních vlastností (dispozic) žáka nebo metod k diagnostikování třídy. Interpretovat získaná data.
- Informace učitele
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Bratislava : Práca, 1999. HRABAL, V., st., HRABAL, V., ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999 LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ZELINA, M. Rozhovor vo výchove, poradenstve a na vyučovaní. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, 1990.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/PdDR_DZT