SP3MK_TP Edukace žáků s tělesným postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Absolvování základů předmětu Somatopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních informací o problematice osob s tělesným postižením, možnosti vzdělávání, podpora a stimulace.
Osnova
  • 1.Uvedení do předmětu, terminologická vymezení, pojetí 2.Historický vývoj přístupů k osobám s tělesným postižením 3.Současná situace v oblasti podpory v České republice, trendy 4.Přístupy a možnosti podpory, trendy v zahraničí 5.Systém péče a podpory osob se speciálními potřebami – zaměření na osoby s hybným postižením 6.Integrace a inkluze do společnosti 7.Legislativa v oblasti podpory osob s tělesným postižením 8.Poradenský systém 9.Raná péče a podpora, rodina jedince s postižením 10.Péče a podpora v předškolním období, systém poradenských zařízení, specifika, edukace 11.Péče a podpora v období školní docházky, systém poradenských zařízení, specifika, edukace 12.Péče a podpora v období volby povolání, střední školství, specifika 13.Péče a podpora poskytovaná jedincům s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, edukace v rámci škol při nemocnici, edukace v ozdravovnách a léčebnách, specifika podpory a přístupů 14.Organizace péče a podpory o jedince s chronickým onemocněním, komparace situace u nás a v zahraničí 15.Specifika edukace jedinců s hybným postižením 16.Klasifikace pohybových vad 17.Charakteristika nejčastějších pohybových vad u dětí (zaměření na DMO) 18.Charakteristika nejčastějších pohybových vad u dětí (zaměření na jednotlivé formy a možnosti podpory jedinců s DMO) 19.Dětská mozková obrna – kombinované postižení 20.Vývojové zvláštnosti jedinců s hybným postižením 21.Diagnostika, intervence (jemná motorika, komunikace, grafomotorika) 22.Význam pohybu pro život člověka, dopad postižení na celkový rozvoj jedince 23.Charakteristika vybraných získaných postižení, možnosti podpory, návrat do života 24.Soběstačnost, sebeobsluha, podpora vedoucí k rozvoji jedince 25.Bariéry a jejich překonávání 26.Léčebná rehabilitace 27.Terapie a uplatňování terapeutických přístupů (animoterapie, ergoterapie) 28.Terapie a uplatňování terapeutických přístupů (arteterapie, muzikoterapie, snoezelen, bazální stimulace) 29.Pracovní uplatnění, možnosti, alternativy 30.Rehabilitace a podpora osob se získaným postižením mozku, péče o seniory
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Edukace žáků s těžkým postižením a svíce vadami. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s. r. o., Skorkovského 70a, Brno, 2003, s. 152 - 174. ISBN 80-214-2359-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 52 s. ISBN 8021032421. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
  • VOJTA, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku :včasná diagnóza a terapie. Translated by Miloš Máček. 1. vyd. Praha: Grada-Avicenum, 1993, 367 s. ISBN 80-85424-98-3. info
Metody hodnocení
ústní zkouška; seminární práce; 75% účast.
Navazující předměty
Informace učitele
Úplný seznam odborné literatuty bude předán vyučujícím všem studentům na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.