PdF:SP3MK_TP Edukace žáků s TP - Informace o předmětu
SP3MK_TP Edukace žáků s tělesným postižením
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní informace o problematice osob s tělesným postižením, možnosti jejich vzdělávání, podpory a stimulace. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením.
- Osnova
- 1.Uvedení do předmětu, terminologická vymezení, pojetí 2.Historický vývoj přístupů k osobám s tělesným postižením 3.Současná situace v oblasti podpory v České republice 4.Přístupy a možnosti podpory 5.Systém péče a podpory osob se speciálními potřebami – zaměření na osoby s hybným postižením 6.Integrace a inkluze do společnosti 7.Legislativa v oblasti podpory osob s tělesným postižením 8.Poradenský systém 9.Raná péče a podpora, rodina jedince s postižením 10.Péče a podpora v předškolním období, systém poradenských zařízení, specifika, edukace 11.Péče a podpora v období školní docházky, systém poradenských zařízení, specifika, edukace 12.Péče a podpora v období volby povolání, střední školství, specifika 13.Péče a podpora poskytovaná jedincům s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, edukace v rámci škol při nemocnici, edukace v ozdravovnách a léčebnách, specifika podpory a přístupů 14.Organizace péče a podpory o jedince s chronickým onemocněním, komparace situace u nás a v zahraničí 15.Specifika edukace jedinců s hybným postižením 16.Klasifikace pohybových vad 17.Charakteristika nejčastějších pohybových vad u dětí (zaměření na DMO) 18.Charakteristika nejčastějších pohybových vad u dětí (zaměření na jednotlivé formy a možnosti podpory jedinců s DMO) 19.Dětská mozková obrna – kombinované postižení 20.Vývojové zvláštnosti jedinců s hybným postižením 21.Diagnostika, intervence (jemná motorika, komunikace, grafomotorika) 22.Význam pohybu pro život člověka, dopad postižení na celkový rozvoj jedince 23.Charakteristika vybraných získaných postižení, možnosti podpory, návrat do života 24.Léčebná rehabilitace 25.Terapie a uplatňování terapeutických přístupů (animoterapie, ergoterapie) 26.Terapie a uplatňování terapeutických přístupů (arteterapie, muzikoterapie, snoezelen, bazální stimulace) 27.Pracovní uplatnění, možnosti, alternativy 28.Rehabilitace a podpora osob se získaným postižením mozku, péče o seniory
- Literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
- Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. 2. vyd. Praha: Triton, 2006, 173 s. ISBN 8072547305. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Edukace žáků s těžkým postižením a svíce vadami. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s. r. o., Skorkovského 70a, Brno, 2003, s. 152 - 174. ISBN 80-214-2359-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 52 s. ISBN 8021032421. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse
- Metody hodnocení
- Písemný test, obsahuje 30 otázek. Správná odpověď = jeden bod. Hodnocení: 30-29 bodů A 28-27 bodů B 26-25 bodů C 24-23 bodů D 22-21 bodů E 20 a méně bodů F
- Informace učitele
- JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV 1986. Defektologický slovník. Praha : H+H, s.r.o., 2000. ISBN 80- 86022-76-5. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-41-9. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0. OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5536-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VAĎUROVÁ, H. Sociální aspekty kvality života v onkologii. Brno : MSD, 2006. ISBN80-86633-60-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. VÍTEK, J. Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-154-6. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/SP3MK_TP