PdF:SP3MK_TP Edukace žáků s TP - Informace o předmětu
SP3MK_TP Edukace žáků s tělesným postižením
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Absolvování základů předmětu Somatopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní informace o problematice osob s tělesným postižením, možnosti jejich vzdělávání, podpory a stimulace. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením.
- Osnova
- 1.Uvedení do předmětu, terminologická vymezení 2.Historický vývoj přístupů k osobám s tělesným postižením 3.Podpora žáků s tělesným postižením 4.Poradenské služby pro žáky s tělesným postižením, rodiče a pedagogické pracovníky 5.Vzdělávání žáků s tělesným postižením, legislativa 6.Integrace, legislativa 7.Dětská mozková obrna 8.Péče a podpora v předškolním období, systém poradenských zařízení, specifika, edukace 9.Péče a podpora v období školní docházky, systém poradenských zařízení, specifika, edukace 10.Profesní příprava, střední školství, specifika 11.Přechod škola povolání, uplatnění na trhu práce 12.Zdravotní znevýhodnění, možnosti vzdělávání, podpora 13.Klasifikace pohybových vad 14.Ucelená rehabilitace, léčebná rehabilitace 15.Terapie ve speciálně pedagogické péči
- Literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
- Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. 2. vyd. Praha: Triton, 2006, 173 s. ISBN 8072547305. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Edukace žáků s těžkým postižením a svíce vadami. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s. r. o., Skorkovského 70a, Brno, 2003, s. 152 - 174. ISBN 80-214-2359-5. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Informace učitele
- JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-41-9. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno : MU, 2005. ISBN 80- 210-3718-0. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80 85931-69-9.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/SP3MK_TP