SP4MP_ETPP Specializace: E Metody a poradenství v etopedii

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 14:20–16:00 učebna 53
Předpoklady
Absolvování pedmtu SP4MP_SPE3.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogické poradenství ve výchovn vzdlávacím procesu etopedie (životní krizové situace), start pro intervenci, poradenství jako obor, zásady, etika; poradenský rozhovor, poradenský proces - fáze; ucelený poradenský systém; souasné pojetí koncepních pístup k poradenství holistický pístup; specifika poradenství jedincm s poruchami chování; školní poradenství, specializované poradenství studentovi, pedagogm, rodim; osobnost poradce; metody poradenské práce metody diagnostiky poruchy chování, záznamy diagnostické; práce s pípadem individuální plány, cíle, záznamy, vyhodnocování; perspektivní aspekty poradenské práce v etopedii.
Osnova
  • 1. Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie 2. Systém poradenského procesu, ucelený poradenský systém 3. Principy, zásady, etika poradenství 4. Současné pojetí přístupů k poradenství, životní krize, východisko intervence 5. Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru 6. Poradenství rodičům, práce s rodinou 7. Poradenství ve školním prostředí 8. Osobnost poradce, učitel jako poradce 9. Specializované poradenství hodnocení problémového chování 10. Metody poradenské práce DOV, videotrénink 11. Diagnostika speciálního pedagoga v etopedii metody 12. Vedení případu 13. Individuální plán, vyhodnocování a poradenský efekt individuálního plánu 14. Identifikace cílů intervence 15. Dlouhodobé cíle intervence
Literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
  • Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
Metody hodnocení
Písemnou - rozbor případu. - odborný překlad. Ústní - zkouška
Informace učitele
ATKINSON, R., L.: Psychologie, 2. Vyd., Portál, Praha, 2003, ISBN 80-7178-640-3 BALCAR, J. Zdravotně znevýhodněné a nemocné dítě ve školní praxi. Část 1. Liberec: Technická univerzita, 2002, ISBN 80-7083-572-9. BALCAR, J. Zdravotně znevýhodněné a nemocné dítě ve školní praxi. Část 2. Liberec: Technická univerzita, 2002, ISBN 80-7083- 573-7. BATEMAN, B., HERR, C. M.: Writing measurable IEP, Attainment Company, Verona, Wisconsin, 2003. ISBN 1-57861-149-0 ČAČKA, O. Psychologie dítěte. Tišnov: SURSUM, 1996, ISBN 80-85799-03-0. ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele,1.vyd., Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X DANIELS, H., GARNER, P.: Inclusive Education, Kogan Page, London, 2000. ISBN 0-7494-3454-6 GARZ, H.: Koncepty a modely v poradenstve, in: LECHTA, V., MATUŠKA, O., ZÁSZKALICKY, P.: Nové cesty k postihnutým lúďom, 1.vyd., Bratislava: Liečreh Gúth, 1997. ISBN 80-967383-7-2 HELUS, Z.: Úvod do sociální psychologie, Praha: PedF UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4 KREJČÍŘOVÁ, O., MEDVECKÁ, A., OPATŘILOVÁ, D., STUPKOVÁ, V., VOJTOVÁ, V.: Problematiuka zaměstnávání občanů se zdravotním postižením, 1. Vyd., Rytmus, Praha, 2005 MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MERTIN, V. a kol.: Poradce k volbě povolání, Raabe, 2002, Praha, 2002. ISBN 80-86307-12-3 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. OPATŘILOVÁ, D. Komunikace v poradenství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, spol. s r. o., 2003, s. 194 200. ISBN 80-86633-08-X. PIAGET, J.: Psychologie inteligence, 2. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-309-9 Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních [online]. MŠMT ČR, [cit. 15. března 2005]. Dostupné na World Wide Web: ŠTILEC, M.: Program aktivního života pro seniory. Vyd.1., Praha, Portál, 2004. ISBN 80-7178-920-8 VISSER,J., DANIELS, H., COLE, T.: Emotional and behavioural difficulties in mainstream schools, Volume 1, JAI, Oxford, 2001, ISBN: 0-7623-0722-6, s.201 VODÁČKOVÁ, D. a kol.: Krizová intervence, Vyd.1., Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9 VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VOJTOVÁ, V. : Poradenství v rámci školy, in: Vítková: Otázky speciálně pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-86633-08-X VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie II.,Grada, Praha, 2001. ISBN 80-247-0042-5
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.