PdF:SP4MP_ETPP Metody a poradenst v etopedii - Informace o předmětu
SP4MP_ETPP Specializace: E Metody a poradenství v etopedii
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/3/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jarmila Andrysová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_ETPP/01: St 8:25–11:00 učebna 52, J. Andrysová, V. Vojtová
- Předpoklady
- Absolvování předmětu SP4MP_SPE3;
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie;
se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování);
Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky poruch chování, bude znát ucelený poradenský systém, bude umět tvořit prointervenční iagnostické záznamy ve smyslu vyhodnocování perspektivních aspektů poradenské práce v etopedii. - Osnova
- Osnova: Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci
- Systém poradenského procesu, ucelený poradenský systém – interní, externí PS
- Principy, zásady, etika poradenství
- Poradenství rodičům, práce s rodinou
- Poradenství ve školním prostředí – škola, pracovníci, žák, žáci
- Komunikace jako specifický nástroj poradenství
- Mediace v poradenství
- Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru
- Poradenská témata
- Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
- Krizové poradenství
- Specializované poradenství hodnocení problémového chování
- Metody poradenské práce – školní poradenství, specializované poradenství, DOV, videotrénink
- Vedení případu
- Individuální plán, vyhodnocování a poradenský efekt individuálního plánu.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
- doporučená literatura
- RECKNAGEL, Marion a Heike ROHMANN- VAN WÜLLEN. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Translated by Marie Voslářová. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 157 s. ISBN 9788024740225. URL info
- NAVRÁTIL, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 72-86. ISSN 1213-6204. info
- Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, aplikace na případové studie.
- Metody hodnocení
- Kombinovanou - rozbor případu, prezentace případu, práce s odborným textem - seminární práce; zkouška.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace etopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/SP4MP_ETPP