PdF:SP4MP_ETPP Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SP4MP_ETPP Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 1
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_ETPP/01: Út 10:15–13:45 centrum, K. Červenka, V. Vojtová
- Předpoklady
- Absolvování předmětu SP4MP_IPCH
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a uvést je do problematiky intervenční práce. Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogického hodnocení/diagnostiky poruch chování, bude znát ucelený poradenský a intervenční systém se zaměřením na děti s problémy/poruchami chování, bude umět vést diagnostické záznamy. Student se bude informovaně orientovat v základních teoretických konceptech intervence.
- Osnova
- Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci Model informované intervence – podpora, posilování, provázení Ucelený poradenský systém ve školství – interní, externí PS Komunikace jako specifický nástroj poradenství Nástroje pro diagnostiku chování Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory Poradenská témata Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování Vedení případu Případová konference Teoretické koncepty a prespektivy v intervenci poruch chování.
- Literatura
- povinná literatura
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
- AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- RECKNAGEL, Marion a Heike ROHMANN- VAN WÜLLEN. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Translated by Marie Voslářová. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 157 s. ISBN 9788024740225. URL info
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
- NAVRÁTIL, Pavel. Reflexivita v posouzení a v sociální práci. In Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, s. 24-46. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-038-2. URL info
- NAVRÁTIL, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 72-86. ISSN 1213-6204. info
- Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, aplikace na případové studie. Případová práce. 30:30:40
- Metody hodnocení
- Kombinovanou - rozbor případu, prezentace případu, práce s odborným textem - seminární práce; zkouška.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace etopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SP4MP_ETPP