PdF:SV4MP_SPT Sociálně pedagogické teorie - Informace o předmětu
SV4MP_SPT Sociálně pedagogické teorie
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- St 14:20–15:05 učebna 21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do tematiky sociálně pedagogických teorií s důrazem na jejich mezioborovou provázanost a celospolečenskou působnost. Základní linii studia tvoří komplexní systémový pohled na předkládané teorie se zakomponováním kulturně-sociálních i přírodních faktorů. Nezbytnou součástí systémového přístupu je i analýza a popis jeho jednotlivých prvků. Cílem studia probíraných teorií, koncepcí, směrů, principů a klasifikací je zdůraznit význam multifaktorového pohledu na sociální jevy za účelem jejich popisu, vysvětlení a predikce v rámci edukační reality. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pojmy. - vysvětlit podstatu a strukturu probíraných sociálně pedagogických teorií. - vymezit a interpretovat současné sociálně pedagogické problémy - nastínit možné způsoby řešení probírané tematiky na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti. - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro teorii a praxi. - vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v rámci probíraných témat.
- Osnova
- Návrh struktury sociálně pedagogických teorií. Problematika vědeckosti sociálních a přírodních věd. Vývojové změny paradigmat v pedagogice a jejich vliv na sociální teorie. Nadnárodní koncerny v souvislosti s dělbou práce jako způsob jednání v mezilidských vztazích. Feminismus a gender mainstreaming. Technologizace života a smysl vzdělávání. Vliv civilizačního pokroku na environmentální problematiku (teorie trvale udržitelného rozvoje). Škola jako nástroj státu v duchu teorie sociální kontroly. Globalizace volného času a jeho působení u různých sociálních skupin. Teorie médií a teorie společnosti v rámci globalizované společnosti a jejich vliv na vzdělávání. Teorie determinant edukačních procesů. Postmodernismus ve výchově v kontextu nového vnímání sociální reality. Výzkumy člověka (sociální jednání, inteligence, genetika atp.) v porovnání s vytvářením obrazu profilu sociálních skupin
- Literatura
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 808519452X. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- HARRINGTON, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 495 s. ISBN 8073670933. info
- Pomáhat být :otevřené otázky teorie provázející výchovy. Edited by Jiří Pelikán. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 80-246-0345-4. info
- Sociologické školy, směry, paradigmata. Edited by Miloslav Petrusek - Alena Miltová - Alena Vodáková. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994, 249 s. ISBN 80-85850-04-4. info
- ZNEBEJÁNEK, František. Sociální hnutí :teorie, koncepce, představitelé. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 175 s. ISBN 80-85850-31-1. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní Požadavky k ukončení přednáškového bloku: - 75 % úspěšnost vědomostního testu jako předpoklad připuštění k ústní zkoušce. - napsání čtyřstránkové eseje na zadané téma. Práce posílejte do e-kurzu Sociálně pedagogické teorie na mood-lince. - ústní zkouška. Reflexe nad vybranými problémy na základě otázek z okruhů přednáškových témat (podmínkou je četba povinné literatury). Zkouška: známka je výsledkem hodnocení ve třech oblastech: - ústní zkoušení (viz okruhy otázek ke zkoušce) - plnění úkolů v semináři - kvalita zpracované eseje
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1257
Seminární témata jsou vypsána v navazujícím předmětu Analýza sociálně pedagogických teorií. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SV4MP_SPT