ZS1BK_ABI2 Cvičení aplikovaná biologie

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Lidmilová (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
Ukončení předmětů ZS1BP_PAEK, ZS1BP_IVZ1, ZS1BP_IVZ2, ZS1BP_IVZ3, ZS1BP_IVZ4, ZS1BP_ZBUC,
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je aktivní zkušenostní učení o integraci ve výuce o přírodě a společnosti v primárním environmentálním vzdělávání. Obsahem cvičení je další fáze dynamického modelu zkušenostního učení z programu „Biologie pro život a zdraví“, kde se studenti v průběhu semestru postupně připravují na roli asistenta pedagoga v terénu biotopové zahrady specializovaného centra. Hledání odpovědí na otázky co, jak, proč, pomocí čeho, kdy a kde učit integrovaně a v terénu pro život a zdraví, realizují studenti prostřednictvím projektu integrované výuky ve skupinách a ověřují prostřednictvím rozšiřující alternativní asistentské praxe. V závěru si při práci s žáky prakticky ověřují vlastní znalosti, dovednosti a postoje pro dodržování zásad udržitelného života a zdraví. Porozumění základům integrovaného tématického vzdělávání, osvojení si základních dovedností vypracováním, realizací a analýzou tématické integrované výuky, se vytváří zkušenosti nejen odborné, ale i didaktické, které by měly vést k rozvoji osobnosti a upevňování pozitivniho postoje budoucího učitele pro udržitelný život, což také koresponduje s obsahovou náplní předmětu Praktikum ekologické výchovy a Základy biologie člověka a zdravovědy. Na konci kurzu bude student schopen - porozumět a vysvětlit nutnost integrované výuky o přírodě a společnosti v primárním vzdělávání - použít k přípravě, realizaci i analýze integrované výuky v terénu informace o přírodě, společnosti a primárním environmentálním vzdělávání. - vytvořit, s žáky zrealizovat a pomocí skupiny a lektora analyzovat vlastní integrovaný program - předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí - na základě nabytých znalostí vést diskusi o významu integrované výuky pro environmentální vzdělávání učitelů
Osnova
  • 1,Rozvoj aktivního učení a sebereflexe, upevňování odborných dovedností - studenti budou procvičovat problematické pasáže z živé a neživé přírody formou aktivizujících metod vzdělávání 2,Cílené propojování odborného integrovaného základu s vytvářením pedagogických zkušeností - studenti připraví a zrealizují aktivity pro žáky 3,Záměrné vytváření implicitních pedagogických znalostí prostřednictvím odborně správně zvnitřnělého a holisticky pojatého základního učiva v modelových situacích, cestou zkušenostního učení - studenti se zapojí do environmentálního výzkumu prostřednictvím celosvětového programu GLOBE - stav kvality prostředí na Kejbalech budou sledovat pomocí praktických činností programu Ozon - analýza, syntéza a hodnocení získaných zkušeností, jako start do oborové didaktiky.
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
  • BENNET, Jill a Roger SMITH. Nápady pro přírodovědu :soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 127 s. ISBN 80-7178-112-6. info
  • HUTCHINGSOVÁ, Merryn a Alistair ROSS. Nápady pro vlastivědu. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 102 s. ISBN 80-7178-113-4. info
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na cvičení a plněním zadaných úkolů v průběhu semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.